Carolines armband ska få fler kvinnohjärtan att slå

Med start på måndagen den 8 mars, på självaste kvinnodagen, kommer Caroline Liljeblads designade berlockarmband att börja säljas i utvalda butiker. Det handlar om Hjärt-Lungfondens nya kampanj "Rädda kvinnohjärtat" och smycket gjordes ursprungligen som ett examensarbete vid utbildningen industriell design på Högskolan på Gotland.

Caroline Liljeblad.

Caroline Liljeblad.

Foto:

Kultur och Nöje2010-02-13 04:00
- När jag valde examensarbete tänkte jag mycket på framtiden, samtidigt som det hänt en del tråkiga saker i min närhet. Min pojkväns lillebror hade just dött i en hjärtsjukdom, min farfar hade blivit sjuk och jag hade tagit stort intryck av SVT-serien "Om ett hjärta".

Symboliska berlocker
- Så jag grubblade mycket på om jag själv kunde bidra med något och skickade ett mail till Hjärt-Lungfonden som tände direkt på min idé att designa ett smycke, berättar Caroline Liljeblad.
Caroline Liljeblad skapade ett armband med tre berlocker med tre olika symboler - en med ett hjärtslag, en med texten "för varje hjärtslag" för att visa på allvaret och sist en klänning för kampanjen "Rädda kvinnohjärtat". Till detta kan man köpa lösa hjärtan för att bidra ytterligare till kampanjen.
- Jag fick fria händer och de gillade det jag skapat. Helst hade jag velat designa ett armbandet i silver, men det stämde inte med Hjärt-Lungfondens intentioner. De vill att det ska vara så billigt att alla kan köpa det och att butikerna kan exponera smycket framme vid kassorna, säger Caroline.
Det är mängden som ska skapa överskottet till fonden och som dragplåster har Charlotte Perrelli ställt sig till förfogande. Nu bär hon Carolines armband till stöd för forskningen om kvinnors hjärtan.

Nytta av kunskaperna
Även Högskolan på Gotland gillade Carolines examensarbete och hon hade god hjälp av de kunskaper hon lärt under tre år på industridesignutbildningen.

Kommer från Skövde
Caroline Liljeblad kommer ursprungligen från den västgötska metropolen Skövde, och efter avslutad kandidatutbildning i Visby den gångna sommaren har hon nu flyttat till Stockholm, där hon skapat en egen verkstad.
Försäljning av sin övriga smyckeskollektion har hon i butiker i bland annat Skövde och Visby, men det mesta hon tillverkar säljer hon via sin hemsida.
Visst gillade hon de tre åren på Gotland, men någon flytt tillbaka kommer inte att ske de närmaste åren.
- Nu hoppas jag så klart att mitt armband drar in mycket pengar till forskningen om kvinnors hjärt- och kärlsjukdomar, säger hon.

Charlotte Perrelli bär Carolina Liljeblads armband. och stödjer Hjärt-Lungfondens kampanj under mars månad. foto: hjärt-lungfonden
Charlotte Perrelli bär Carolina Liljeblads armband. och stödjer Hjärt-Lungfondens kampanj under mars månad. foto: hjärt-lungfonden
Hjärt-kärlsjukdom är den vanligaste dödsorsaken bland kvinnor och varje år dör 20 000 kvinnor i Sverige. Som stöd till forskningen kring kvinnors hjärtan säljs ett nydesignat berlockarmband under Hjärt-Lungfondens kampanj "Rädda kvinnohjärtat".
Berlockarmbandet kostar 79 kronor. Separata hjärtberlocker i olika färger kostar 15 kronor styck. Armbandet och berlocker säljs på Ellos, KappAhl, Pagelle, Twilfit, Best Western Hotels och Stockholm Heart Center.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!