Cecilia Torudd är nog utan tvekan landets mest älskade seriemakare, både av unga och gamla. Barnen älskade henne under tiden då hon jobbade med Kamratposten, unga och gamla känner igen sig i serierna "Ensamma mamman" och "Familjeliv".
Utställningsmediet är egentligen inte hennes arena och den här utställningen är kanske bara hennes tredje någonsin.
Hon hoppas utställningen fungerar i ett galleri och butik där Tintin är det stora dragplåstret och att en ny ung publik ska få något att skratta åt.
Originalbilder
Bilderna och striparna på utställningen, som alla är original, är mestadels i det mindre formatet och kanske inte riktigt menade för utställningsformatet.
Men när man tränger in i bilderna och texterna hittar man flera av de där guldkornen som publicerats både i tidningar och album. Här finns omslag och teckningar från Kamratposten på 1970-talet, även några större bilder och omslag till de album där Cecilia Torudd samlat "Ensamma mamman".
Bara ett fåtal objekt är av nyare karaktär, exempelvis den bild hon gjorde när hon som en av åtta serietecknare förärades med ett frimärke.
En del kåserier
Cecilia Torudd vill inte gärna peka ut någon enskild del i sitt skapande som speciell, allting ligger henne lika varmt om hjärtat och det är kanske inte så svårt att förstå eftersom hon slagit igenom i alla åldrar. Men hon kan inte låta bli att tycka att tiden på Kamratposten var väldigt rolig.
Men det var "Ensamma mamman" som öppnade dörrarna till den stora publiken och gjorde att hon kunde försörja sig på sitt skapande.
Några nya serieprojekt och album är inte aktuella för Cecilia Torudd som närmar sig 70-årsstrecket. Oavsett om hon är hemma i Stockholm eller i huset i Grötlingbo skriver hon en del kåserier, skapar lite situationsbilder med kortare texter för Bris bara för att hon tycker det är roligt.
- Jag har vuxit från det där med att göra karriär, säger hon.
Utställningen kan ses till och med 29 februari.