Chockerande skärt och borgerligt brunt

Rauk´n Roll, Evergreen och Galna kvinnor på vinden. Ut ur magasinen är samlingsnamnet för tre utställningar med vernissage denna lördag på Gotlands konstmuseum.

Ut ur magasinen. I tre utställningar lyfter Gotlands konstmuseum fram delar av sina samlinar i lhjuset.

Ut ur magasinen. I tre utställningar lyfter Gotlands konstmuseum fram delar av sina samlinar i lhjuset.

Foto: Henrik Radhe

Kultur och Nöje2007-10-06 04:00
Mot bakgrund av chockerande skärt och borgerligt brunt lyfts ett urval ur Konstmuseets samlingar fram i offentlighetens ljus.
Ett spännande möte mellan kontroversiellt nytänk ställt mot museal konvenans öppnar upp för besökarnas åsikter.
Det är konstmuseets intendent Angelica Blomhage som gjort ett dyk in i museets samlingar, annars förvarade i magasin, med ett hundratal målningar, skulpturer och grafik, delar av tyra Lundgrens donation till Fornsalen och inköp från Konstmusei vänner och från museet, samt av Brucebostiftelsen donerade skulpturer av Carolina Benedicks Bruce.

På nedre botten å den ena sidan ett par brunmurriga rum med smått, stort och blandat med uppbyggda miljöer inspirerade av 1800-talets borgerliga värden uttryckta i möten mellan konst och hantverk, scenografi och kulturhistoria. Evergreen är tema i utställningen gjord som en samtida konstinstallation med outtalat fokus på vad som egentligen är konst? Och hur förhåller sig den konsten till hantverket och till konsthantverket?
Å den andra ett rum med annars vita väggar, nu målade med illrosa färg, ger en oväntad bakgrund och ett lyft till gotländsk konst och konst skapad av konstnärer med gotlandsanknytning. Hängd på ett oväntat sätt öppnas upp för en måleriets Rauk´n Roll i utställningen med en form som vore den framlekt i en cerisefärgad kub. Utan pekpinnar lyfts här frågan om vem som bestämmer var konsten ska stå, vilken konst som ska samlas och vad konst som ska visas.

En trappa upp möter ärtgröna väggar mot vilka speglas djur och natur skapade av Tyra Lundgren med hennes karaktäristiskt formade fåglar och fiskar i keramik och glas och studier av Carolina Benedicks Bruce med känsliga skisser och skira akvareller. Så ett steg in i nästa rum med väggar klädda med råspontat trä och en utställning med litterär anspelning hämtad från Jane Eyre av Charlotte Bronte.
- Mad women in the attic, galna kvinnor på vinden, är en metafor som associerar till föreställningen om hur kreativa kvinnor på 1800-talet kunde betraktas som galna eller opassande på grund av strikta könskategoriseringar som pålades dem. Det är också metafor för kvinnors styrka, kreativitet, ilska och sexualitet som hölls i schack av ett patriarkalt samhälle förklarar Angelica Blomhage.
Visst, Carolina Benedicks Bruce har hamnat i den konsthistoriska skuggan av sin målande man William Blair Bruce. Tyra Lundgren däremot har tagit plats i konstnärligt ljus, bland annat som formgivare med glas för exempelvis Rejjmyre, Kosta och Venini på Murano och keramik för bland annat Arabia och Gustavsberg.
De bådas starka integritet som konstnärer går inte att ta miste på i utställningen på Gotlands konstmuseum där de två knappast ger uttryck för en kuvad hållning eller någon galenskap. Tvärt om känns dessa föregångskvinnor som i döden levande exempel på konstnärskap präglat av självständigt arbete, kvalificerad utbildning och med ett kontinentalt yrkesverksamt liv som konstnärer med ett brett konstnärligt kontaktnät.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!