Då Gotlandsbolaget ville delta i Finlandstrafiken

Viking Line, rederiet som med sina röda färjor trafikerar Sverige-Åland-Finland, har fyllt 50, och det firas med en jubileumsbok. "Vägen över havet" (Breakwater förlag) heter den, är skriven av Pär-Henrik Sjöström och det är en bok som ingen båt- och sjöfartsintresserad kan låta bli att läsa. Anknytningarna till Gotland är många.

Gotlandsbolagets Drotten (ex Visby) lånades i början av 1980-talet ut till Finlandstrafiken. "Viking Line" målades på sidan och hon seglade under namnet Aurella även om namnet Drotten stod kvar i fören.

Gotlandsbolagets Drotten (ex Visby) lånades i början av 1980-talet ut till Finlandstrafiken. "Viking Line" målades på sidan och hon seglade under namnet Aurella även om namnet Drotten stod kvar i fören.

Foto:

Kultur och Nöje2010-02-19 04:00
Här berättas i detalj historien om det så framgångsrika rederiet, som egentligen var tre stycken. Hur åländske sjökaptenen Gunnar Eklund i maj 1959 satte in den gamla färjan Viking i trafik mellan Mariehamn och finska Galtby, senare också Mariehamn-Gräddö.
Hur gotländske redaren Carl Bertil Myrsten bara fyra dagar senare öppnade linjen Simpnäs-Mariehamn med ombyggda lastfartyget Slite.
En något stapplande start för bägge rederierna - men ett imponerande pionjärsarbete som lade grunden till det som idag är Viking Line, en dominerande jätte i Finlandstrafiken.

Myrsten en spjutspets
Det blev tre rederier som efter ett tag kom att samarbeta och växa under namnet Viking Line. Myrstens Rederi AB Slite kommer något i skymundan i boken, dels var det ju inte ett åländskt rederi, dels finns det ju inte längre kvar.
Men visst finns ändå en hel del av Rederi Slites historia. Familjen Myrsten var en mycket viktig kugge i framgångarna, den stod för första nybygget, man var tidigt inne med den framgångsrika kryssningstrafiken och Myrstens var på flera sätt en spjutspets och föregångare.
Naturligtvis skildras den konkurs som Myrstens drabbades av när rederiet var som mest framgångsrikt. En konkurs som kallats "onödig" och där Nordbanken spelade ett fult spel. Man frågar sig också varför Myrstens åländska samarbetspartners inte gjorde mer för att rädda Slite-rederiet, det sägs ju att det krävdes så lite!?

Färgen på läppstiftet
Mycket spännande läsning, alltså. Visste du förresten att den röda färgen på Viking Lines färjor lär ha hämtats från färgen på det läppstift som Carl Bertil Myrstens syster Inga (gift Gattberg) använde?
Och att Gotlandsbolaget någon gång på 60-talet funderade på att ge sig in i Finlandstrafiken? Jodå, Eric D Nilsson hade ett finger med i spelet fast han ännu inte börjat i Gotlandsbolaget.
Bokens bildmaterial är imponerande. För de verkliga färje-entusiasterna avslutas boken dessutom med en "fleet list" (den är på engelska) där Viking Lines samtliga 39 färjor presenteras - med historik både vad gäller text och bilder.
Därtill kommer, på samma sätt, de 28 fartyg som chartrats genom åren, därav flera gotländska som Gotlandia (som Gotlandsbolaget köpte av Nordö), Holland-Visby och Jugoslavien-Drotten. Också 1928 års Drotten ingick i trafiken, dock inte inhyrd utan köpt.
EN NY BOK
Vägen över havet
av Pär-Henrik Sjöström
Breakwater förlag 2010
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!