Det bästa som någonsin har skrivits om Bergman

Foto: Tommy Söderlund

Kultur och Nöje2008-09-20 04:00
Detta är ingen bok man tar med sig i sängen. Detta är inte ens en bok som blir bekväm i skönaste läsfåtöljen. Det här en bok att läsa och njuta av vid sittande bord.
Och det ska sägas redan från början, "Regi Bergman" är en helt fantastisk bok, en bok att glädjas åt från den första sidan till avslutande sidan 592. Sida efter sida och nyfikenheten bara ökar. Den totala sammanfattningen av Ingmar Bergman.
Boken kan också beskrivas med siffror: 6,5 kilo tung, närmare en meter bred när den ligger uppslagen innehåller den 1 111 bilder från Bergmans långa liv med film och teater producerade av en mängd fotografer, 350 000 ord som beskriver samma liv producerat av mer än 180 personer (Ingmar Bergman själv medräknad), sju redaktörer under ledning av Bengt Wanselius, en dvd med bland annat Bergmans egna smalfilmsbilder - sammantaget det mesta man behöver för att stilla sin nyfikenhet om personen Ingmar Bergman.

*
Boken var från början tänkt att ges ut i samband med Ingmar Bergmans 90-årsdag. Nu blev det inte så, men regissören var med från början för att regisserade boken om sig själv. Därför heter inte Erland Josephsons förord till boken förord utan rätt och slätt "Spelöppning".
Det är en mycket känslosam, vacker, naken och mycket gripande betraktelse över vännen Ingmar Bergman som Erland Josephson gör. Han viker inte undan för besvärligheter eller det personligt jobbiga. Han ger en nödvändig spelöppning för att förstå virrvarret av tyckanden om Ingmar Bergman och alla de utspel han själv hann med att göra.
Antagligen är detta det bästa som någonsin, på så få sidor, har skrivits om Ingmar Bergman.
Boken följer sedan en tidsmässig kronologi under hela Bergmans verksamhet, inte i jämna årsperioder utan i epoker där alla hans filmer beskrivs. Det börjar med "Lärlingen" och filmer som "Hets" och "Törst" och sedan i följd "Erövraren", "Trollkarlen", "Tvivlaren", "Domptören", "Flyktingen" och fram till "Mästaren" och de sista filmerna "Bildmakarna" och "Saraband".
Allt finns med, de turbulenta åren med många äktenskap, barn, skilsmässor och förhållanden. Den första storhetstiden som filmskapare och teaterregissör när han också når en internationell storhet, men också vad det religiösa tvivlandet och landsflykten till Tyskland betydde för hans skapande. Och så naturligtvis det triumfartade återkommandet till Sverige. Och Fårö.

*
Filmerna varvas med artiklar och intervjuer. Materialet blir unikt i sin mångfald och det är ett enormt jobb som de sju redaktörerna lagt ner för att hitta mannen bakom filmerna, för att tränga in mellan tagningarna och beskriva livet tillsammans med regissören, som medmänniska eller som film- och teaterarbetare.
Men allt är inte alltid vad det verkar vara. Under inspelning av "Djävulens öga" 1960 skrev Ingmar Bergman en intervju med sig själv under pseudonymen "Ernest Riffe". I en artikel med rubriken "Bödlarnas afton" gör han ett angrepp på sig själv där han överdriver de vanligast förekommande invändningarna och anklagelserna mot sig själv som regissör.
Här finns bilder där inte ens tusen ord räcker för att berätta samma sak, bara som ett exempel bilden där Liv Ullman under inspelningen av "Ansikte mot ansikte" i väntan på nästa tagning ligger i sin kista och läser ett nummer av "The Hollywood Reporter"...
"Regi Bergman" är en fotobok i dess allra bästa skepnad. Inte bara till antalet bilder utan också den kvalitet som förlaget Max Ström i samarbete med det tyskamerikanska förlaget Taschen lyckats hålla rakt igenom verket. Urvalet till de 1 111 bilderna har gjorts ur en sammanlagd bildskatt på 11 853 fotografier.

*
Boken har så många förtjänster. Här finns glimten i ögat alltid närvarande. Den sprudlar av skaparglädje och entusiasm, samtidigt är boken en viktig del av den moderna svenska kulturhistorien.
De unika filmscenerna på dvd:n som Bergman själv spelade in som en sorts dagboksanteckningar från tre av sina filmer med speakertexter av Marie Nyreröd är extra bonus, liksom Arne Carlssons filmbilder från inspelningen av "Höstsonaten".
En kuriositet för de som samlar på Bergman är en medföljande liten filmremsa från filmen "Fanny och Alexander" som klippts upp i samma antal som upplagan, 4 000 exemplar. Enligt förlaget har just den här filmen använts som visningskopia i Bergmans egen biograf på Fårö.
Det enda negativa om den här boken, förutom priset (även om kilopriset är lågt), är att den är omöjlig att få med sig i sängen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!