Det magiska Gotland ska gestaltas djärvt

- Vi vill göra något som sticker ut på stan!

Kultur och Nöje2008-04-16 04:00
Det säger kultur- och fritidsnämndens ordförande Inger Harlevi, om beslutet att ge Riksutställningar 100 000 kronor för att gestalta det magiska Gotland, med start under Almedalsveckan.

Kommunen arbetar för fullt med att ta fram utvecklingsprogrammet "Vision 2025". En del av det är att definiera, stärka och sälja varumärket Gotland. Till sin hjälp har man formulerat och lanserat några nyckelord, som man samlat under devisen "Den magiska ön".
Samtidigt konstaterar kultur- och fritidsnämnden att Almedalsveckan fyller 40 i år. Det, i kombination med kommunens strävan att profilera ön, gör att man nu hastigt bestämt sig satsa på någon form av spektakulär konstyttring. Den ska lanseras i samband med politikerveckan, då ön hamnar i stort politiskt och medialt fokus, men blir troligen mer långlivad än så.

Nämnden tycker det är en god idé att samarbeta med på ön nyetablerade Riksutställningar och i går avsattes 100 000 kronor för ändamålet. Hur gestaltningen kommer att se ut återstår att se, men Inger Harlevi är klar över nämndens vision:
- Det ska ligga i framkant när det gäller att vara djärv på konstområdet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!