Detaljer blev till helhet och visas på "Hörnan"

I går signerade fårökonstnären Jan Sundström det porträtt av författaren Lennart Hellsing som han målade 2007 och som han nu deponerar i Almedalsbibliotekets Hörna.- Det är bättre att det kommer alla till del på det här sättet, än att det ska samla damm hemma i en skrubb i Strandboden på Fårö.Samtidigt berättade Jan Sundström om målningens tillblivelse.

Det var under arbetet med den tredje och sista delen av Fåröboken som Jan Sundström fick sin idé att skapa ett porträtt av Lennart Hellsing som sedan i går kan ses på Almedalsbibliotekets Hörna.

Det var under arbetet med den tredje och sista delen av Fåröboken som Jan Sundström fick sin idé att skapa ett porträtt av Lennart Hellsing som sedan i går kan ses på Almedalsbibliotekets Hörna.

Foto:

Kultur och Nöje2010-09-17 04:00
Jan Sundström, välkänd krönikör här på kultursidorna med sina ofta träffsäkra texter och illustrationer, berättade i går varför han den kommande vintern deponerat ett av sina porträtt i Hörnan på Almedalsbiblioteket. Samtidigt passade han på att signera porträttet.
- För några år sedan, när den tredje och sista delen av Fåröboken, den om människorna på ön, skulle göras så blev jag tillfrågad att skriva ett kapitel om alla fårömålarna, berättar Jan Sundström.
Han besökte Lennart Hellsing som sommarbott på Fårö sedan slutet av 30-talet och som träffat många av de här konstnärerna, för att få sig en del fakta och episoder till livs.
- Samtidigt gjorde jag några blyertsteckningar av Lennart Hellsing i marginalerna, ja det var så det började, förklarar Jan Sundström.

Skissade detaljer
Tanken att göra ett porträtt väcktes och några veckor senare, hösten 2006, fick jag komma tillbaka för att skissa, både med blyerts och akvarellfärger, för att hitta detaljerna.
Porträttmålningen i olja skapades våren 2007 då Jan Sundström och hans fru Sunniva Kellquist under en stipendievistelse i Paris bodde i det hus och den ateljé som den svenska konstnären Madeleine Pyk ägt och sedan skänkt till Grafiska Sällskapet. Ateljén ligger vackert belägen i stadsdelen Belleville, alldeles öster om Montmartre.
- Det är en sak att avbilda en person, men jag hade också ambitionen att förmedla en karaktär, och resultatet är jag mycket nöjd med, säger Jan Sundström.
- Det jag ville få fram var den där poetiske och lekfulle författaren som Lennart Hellsing är, med sin stora näsa och speciella ögon och mun, förklarar han.

Romantiseringar
Som den konsthistoriker Jan Sundström är har han många infallsvinklar på porträttmålning. Det handlar ofta om att skapa illusioner, en behaglig känsla och en romantisering av verkligheten.
Exempelvis Rembrandt gjorde massor av självporträtt, det finns minst ett 60-tal kända, för att lösa de moleriska problemen.
- Därför var det spännande för mig att skapa en helhet av de detaljer jag samlat in och naturligtvis ännu roligare att få hänga målningen på en annan plats - utanför Strandboden och Fårö.
- En som också gillar porträttet och ville ge det en mera offentlig plats var Lisbet Palme, så nu har jag även uppfyllt denna önskan, säger Jan Sundström.
GT:s läsare har stött på Jan Sundströms snabba teckningar här på kultursidan, bland annat en snabbskiss av ett möte i New York 1981 med popkonstnären Andy Warhol, en streckteckning som är själva motsatsen till denna oljemålning av Lennart Hellsing.
- Men jag är ändå mest nöjd med det spontana i penselföringen, även den här gången, menar Jan Sundström.
Nöjd är även personalen på Almedalsbiblioteket som får förvalta målningen vintertid.
- Tyvärr finns inga medel i vår budget för att köpa in målningen, förklarar bibliotekarie Helena Andersson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!