Oberoende musikskapares och indiebolagens kamp är lite som Davids kamp mot Goliat när det gäller att lansera musik via radiokanaler eller via musikjournalisterna i de tryckta medierna.
Av alla gotlandsanknutna musiker och grupper är det bara fyra som klarat inträdesprovet till P4:s basutbud, Ainbusk, Susanne Alfvengren, Di Sma och numera också Danne Attlerud med låten "Bara den som älskar". P4:s policy är att basutbudet ska bestå av en bred och igenkänningsbar repertoar av melodiös pop och rock, nutida visa, global pop, country, soul, disco, modern dansbandsmusik och lätt jazz.
Att lansera ny musik kostar mycket pengar och det är egentligen bara de stora skivbolagen som har råd. Ett förberedande promotionarbete kostar många tusenlappar och då garanteras egentligen bara att ett nytt album eller en radiosingel når fram till adressaten - där materialet sedan lätt drunknar i det enorma utbudet.
En av de som försökt att slå sig in bland de stora är Gunnar Järeld, men han tillhör inte dem som lyckats blidka majoriteten av de elva musikredaktörer som bestämmer om den gemensamma musikbasen i Sveriges Radios lokalradiostationer och P4 Riks - trots att de få recensenter som skrivit om plattan är positiva.
Lokalt är dock bättre förspänt. Radio Gotland, liksom övriga lokalradiostationer, bestämmer den lokala musiken och vilka artister som ska få chansen att höras i etern.
*
De stora bolagen använder stora pengar för att lansera nya plattor. 50 000 kronor bara för att sköta lansering - före - ett skivsläpp är inte ovanligt. Detta gör de helt enkelt för uppmärksamma musiken och få ett försprång före de oetablerade och oftast okända artisterna.
Ett av redskapen numera är att de stora bolagen distribuerar sina radiosinglar och recensionsexemplar digitalt, nedladdningsbara på radiostationer och redaktioner, tillsammans med en hel del färdigt kringmaterial.
- En ny artist måste självfallet alltid själv ansvara för kontakterna med media, men för att förbättra arbetet och framför allt göra det billigare har vi startat ett digitalt postverk även för små artister och skivbolag, säger skaparen av Promosys, Hans Mattsson i Lund.
Promosys är en hemsida på nätet där artisterna på de mindre bolagen också kan lägga ut musik att lyssna på och även för nedladdning i cd-kvalitet till radiostationerna. Detta till en mycket mindre kostnad som bara tas ut av artisten när mottagaren laddar ner musiken.
Radiostationer och musikjournalister har där en uppsjö av olika sorteringsmöjligheter, efter olika genrer, artister och skivbolag, och även geografiskt.
- Man kan också likna det vid en marknadsplats på nätet där intressenterna kan mötas, säger Hans Mattsson.
*
Redan i dag har Promosys, som startades för snart ett år sedan, ett 30-tal aktiva radiostationer i landet som går in på hemsidan för att ta del av utbudet som även innehåller en hel del smalare musik.
Hemsidan är den enda i landet och Norden som erbjuder den här typen av tjänster och nu förs även samtal med Sveriges Radio inför framtiden.
- Vi som arbetar med idén ser fördelarna för det oetablerade svenska musiklivet, det blir dynamiskt i båda ändarna, både för artisterna och media i andra änden, säger Hans Mattsson.
Han menar att det bara i Sverige finns cirka 14 500 artister som behöver den här typen av tjänster.
- Det låter mycket intressant och rätt tänkt, lite som MySpace men med ett klart syfte, säger Gunnar Järeld som inte själv haft ekonomiska möjligheter att marknadsföra sin platta.
Fyra olika singlar från albumet har han skickat till samtliga lokalradiostationer.
- Ingenting hände, förutom på Gotland, singlarna drunknade bland det övriga utbudet. Det går klart att avläsa av utbetalningarna från Stim om musiken blivit spelad, förklarar Gunnar Järeld.
Någon skivförsäljning existerar knappast heller. Upplagan på 1 000 skivor har han sålt vid de egna spelningarna runt om på Gotland.
- Det är så det fungerar i dag, det är sammantaget så oändligt mycket mera musik och det gör att man drunknar i det stora utbudet, menar Gunnar Järeld.
*
Lisbeth Östman är musikredaktör på Radio Gotland som i dag även ansvarar för lokalradion i Jönköping.
- En omorganisation som trädde i kraft i maj innebar att 25 musikredaktörer landet runt har blivit elva. Vi röstar om vilken ny musik som ska läggas in i P4:s musikdatasystem.
- Tidigare bestämde varje lokalradiostation sitt eget utbud, nu kan vi bara bestämma om de lokala artisterna, säger hon.
Hon uppmanar alla gotländska musiker, amatörer eller professionella, att höra av sig med skivor, ljudfiler eller bara en presentation för gotländska program som "Maries Café" eller "Örat mot Gotland". Även om hon försöker hålla koll genom annonser, Gotland Artist, MySpace, gotländska skivbolag, livespelningar och kontakter med de musikestetiska programmen på gymnasieskolorna, så finns det mycket musik hon behöver bättre aning om och även få lyssna till på skiva.
Samtidigt som vi samtalar om det gotländska musiklivet blir hon uppringd av ett band från Halla, Studio H, som berättar att de just spelat in en demo med tio låtar och undrar hur de ska bära sig åt för att bli uppmärksammade.
- Ett bra exempel på hur man kan göra, säger Lisbeth Östman som varit Radio Gotlands musikredaktör sedan 1989 och varit med om hela resan från vinylens och rullbandens epok in i den digitala revolutionen där ljudfilerna gjort intrång.
40-50 nya skivor varje vecka skall hon lyssna på och värdera. En omöjlig uppgift.
- Något man inte hinner - även om det är ambitionen, säger hon.
- P4:s nya musikbas är under uppbyggnad, vilket innebär att det hela tiden fylls på med låtar, säger Lisbeth Östman som ser det som en fördel att basen är gemensam. Om någon lokal artist blir inröstad så innebär det att den artisten spelas över samtliga P4-stationer i Sverige.
*
Trots att musiken flödar på nätet via YouTube och MySpace så visar det sig att det svårt att marknadsföra sin egen musik - det är dessutom väldigt dyrt.
Hans Mattson och sajten Promosys lanserar nu ett nytt hjälpmedel, men utan uppföljningar och direktverkande marknadsföring mot radiostationerna och musikmagasinen verkar det ändå svårt att få ett genombrott i det allmänna bruset.
- Det är lite som Davids kamp mot Goliat, hade jag inte själv haft ett genuint intresse för musik och de här frågorna så hade vi nog redan lagt ner projektet, säger Hans Mattsson på Promosys.
- Men allt handlar ju inte om pengar, det handlar ju också om ett socialt arbete som främjar hela det svenska musikskapandet, säger han.