Dramatiskt konstmöte på Kungsgården
Eva Bergenwalls oljemåleri och Svante Gärdeks skulpturer har av en slump (?) hamnat i ett dramatiskt möte i den för kungsgården kanske allra finaste utställningslokalen där tidens vingslag också i dag får luft under vingarna.
Svante har krönt kortändan med ett krucifix han kallar "kraschad kristi flygare" och som han bara måste ha med på den här utställningen.
Hans bärande tema är annars själva "Födkroken med bottennapp" och den skulptur han hängt upp skulpturerna och relieferna runt.
Materialet är betong och skrot. Massor av skrot, trots att konstnären satt sig på en självpåtagen avprogrammeing från samlandets mani.
Jag har alltid varit en "skrotnisse", en återbrukare som upptäckt att alla grejjer runt mig blivit en belastning. Det är en befrielse att slå bort alla idéer som surrat i skallen utan att bli förverkligade, säger han.
Men fascinationen för gamla kablar finns kvar och i kombination med hans betongfigurer och reliefer skapar han utsatthet och intrasslade situationer som livet ter sig för de flesta.
Eva Bergenwall framhärdar att de båda gett varandra fria händer inför den gemensamma utställningen, för att inte skapa anpassningar.
Genom "födkroken" tonar hennes mest centrala målning, "Språnget", fram som ett av de rum hon valt att visa. Här kanske det också handlar om en annan kvalitet, att ta sig från ett rum till nästa.
Rummen befolkar hon med kvinnogestalter, kvinnor i hennes liv från barndomen tills nu.
Mötet mellan Svante och Eva blev lyckat och utställningen har en spännande dynamik.
<span class='mr'>*</span>
Spanska myggor och sländor samsas med en prunkande växtlighet och orientaliska tecken i Charlotte Addes äggtemperamåleri i det gamla Apoteket.
Några grafiska blad och några i polyester ingjutna teckningar fullbordar hennes tekniker.
Målningarna har starka färger och drar mot det brunröda och orientaliska och står i kontrast mot några blå bilder, kanske undermedvetna färgval där uppväxtens Dalarna lyser igenom det Spanien hon bott i de senaste tolv åren och där hon tagit sin målarexamen.
I Silversmedjan visar Barbro Lind sina tempera och oljemålningar, ett mindre rum där sommarens måleri samsas med några grafiska blad.
Sedan konsthögskolan och ett brucebostipendium har hon sommarbott på Gotland sedan 60-talet. För fyra år sedan övergav hon Stockholm för gott för att sommarhalvåret bo på Gotland och vinterhalvåret i Haparanda där hon undervisar på kulturskolan.
Den här sommaren har hon ägnat sig åt det varma gotländska ljuset och uppvindarna i Ihreviken, allt personifierat på dukarna genom den drakseglare som betvingat vindarna allt skickligare.
<span class='mr'>*</span>
Skulptören Carola Edlund som den här våren gick ut konstskolan i Visby har förfört konstpubliken både på Gotland och i Stockholm med sina kalkstensskulpturer. Inte alls märkligt att hon finns med när Kungsgården presenterar sommarens sista samling.
Hon har dessutom under sommaren hunnit med att producera flera nya skulpturer som kompletterar några hon tidigare visat på andra ställen.
Hennes skulpturer ger verkligen tyngd åt det känsliga, speciellt i några nya buddha-liknande byster.
Även vid denna sista utställning medverkar Grafikgruppen med tre konstnärer, "veteranerna" Angela Duckert och Yvonne Christiansen samt Lotta Pettersson som nyligen blivit medlem.
Angela Duckert har valt olika tecken för den här kollektionen och Yvonne och Lotta uppehåller sig mest vid fantasifulla djur.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!