En mustig smet tar form

I fjol upplevde Romateatern en tillbakagång i publiktillströmningen till klosterruinen.

Kultur och Nöje2006-06-17 06:00
Men en uppfräschad komedi, sänkta och för vissa kategorier rabatterade priser samt en mer nutidsanpassad biljettdistribution är siktet inställt på att låta fjolårstappet bil en parentes i historien. Målet är att locka 25 000 besökare denna sommar.
Om pjäsen som ska spelas säger regissören Thomas Segerström:
- En mustig soppa!
Ingen kan påstå att fjolårets publiksiffra på 21 000 besökare är dålig. Tvärtom. Men jämfört med tidigare noteringar var det en nedgång och det står ganska klart vad som fick många presumtiva besökare att avstå. Priset.
Nya producenten Christina Vainio förklarar hur det kunde bli så. Ett sent besked om att Statens kulturråd minskade sitt anslag till teatern med 300 000 kronor gjorde att man kände sig tvungen att höja biljettpriset för att få budgeten att gå ihop. Det gjorde att den dyraste biljetten kom att kosta 350 kronor och där gick man uppenbarligen över ens smärtgräns. Fler än 21 000 hade tänkt komma.

I år har man sänkt priset så att max ligger på 295. Dessutom har man infört särskilda priser för pensionärer och studerande. Förhoppningen är att man nu bättre än i fjol skall fylla platserna.
Premiären ligger i år vecka senare än normalt. Man spelar inte före midsommar, vilket annat varit vanligt. Det är onsdagen den 28 juni som är premiärdatum och under tiden fram till 19 augusti planeras 42 föreställningar.
Vid en titt in i ruinen nu kan man se att hela golvet är belagt med stenplattor med ett rutmönster bestående av stora röda och gröna rutor. På sidorna av scenen finns två torn med gröna tak och upp till dessa leder röda trappor. I fonden svävar ett stort moln och här och var ser man gröna träd.
- Den pjäs som vi repeterar på är inte så ofta spelad, konstaterar regissören Thomas Segerström.
Den har satts upp i Sverige bara tre gånger under 1900-talet, vilket är ovanligt lite för en Shakespeare-pjäs. Som en randanmärkning kan nämnas att bara i Sverige denna sommar sätts det upp Shakespeare-pjäser på minst åtta olika ställen.

Thomas Segerström är efter att ha jobbat intensivt med pjäsen, övertygad om att den är skriven på ett ganska sent stadium i Shakespears dramatikerliv.
Anledningen till att pjäsen spelas så sällan är att den har en del dramaturgiska svagheter, enligt regissör Segerström. Men han menar i nästa andetag att man kan eliminera dessa svagheter genom att bearbeta pjäsen, vilket han och ensemblen gjort och fortfarande gör. Men innan detta sker har han tillsammans med Nina Pontén gjort en ny översättning till svenska från originalet, vilket var behövligt eftersom de svenska översättningar som finns är ålderstigna.

Sen har man "klippt och klistrat" och förstärkt vissa parter i pjäsen och som regissören ser det har man fått fram en väldigt spännande pjäs, som dessutom har komiska poänger.
Dekoren har lite av sagokoncept över sig liksom de dräkter som skådespelarna så småningom skall dra på sig. Men rollfigurerna är ändå vanliga människor.
Huvudrollen har den viljestarka Helen, en fattig flicka av folket som förälskar sig i den ståtlige adelsmannen Bertram, greve av Roussillon. En del av handlingen kretsar kring dessa två och speglar Helens försök att fånga adelsmannen. Rollerna spelas av Annika Hallin och Tobias Aspelin, båda nya i Roma-ensemblen.

Annika Hallin tyckte från början att hennes roll var näst intill obegriplig, men har efter hand tagit sig in i den och känner nu som om hon nu erövrat den. Hon, liksom motspelaren Tobias Aspelin, trivs och har på ett naturligt sätt flutit in i gemenskapen som finns inom Roma-ensemblen.
- Jag har sett många föreställningar här tidigare och känner många skådespelare som varit med här, förklarar hon.
En av veteranerna i ensemblen är Hans Sandqvist som skall spela två roller. Dels skall han förvandla sig till fransk adelsman och dels till änka!
- Det är andra gången jag gör en kvinnoroll här, berättar han.
Med två veckor till premiären är repetitionsarbetet intensivt.
- Det är som att gå in i en bubbla där det inte finns något annat än teater, säger Hans Sandqvist. Inga tidningar blir lästa och och inga teveprogram blir sedda.
I princip det enda som finns utanför bubblan är VM-fotbollen.
- Alla i ensemblen är hängiva och ger allt för att berätta den här historien, säger Thomas Segerström.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!