Kristina Jansson är en allt mer efterfrågad konstnär internationellt. 2010 fick hon Carnegie Art Awards andrapris på 600 000 kronor. Hon samarbetar med den amerikanske galleristen Aldy Milliken och har visat sina verk på flera internationella konstmässor. Hon ägnar sig bland annat åt oljemåleri med inspiration från andra media som film och foto.
Utställningen "The oblique gaze" samlar 19 av hennes målningar, skapade mellan 2003 och 2009. Temat är, som framgår av titeln den skeva blicken som tillför ett annat perspektiv än det gängse och synliggör de normer och värderingar som styr oss.
- Jag är intresserad av optiken och det som har med ögat att göra. Jag använder mycket av den analoga fotografins mekanik. Ögat och hjärnan liknar i mycket kameran, man kan säga att vårt minne är som den ljuskänsliga filmen i kameran, det lämnas märken i det på samma sätt, säger Kristina Jansson.
Ett exempel på ett alternativt perspektiv ger Kristina Jansson i sviten "Case study houses", ett samlingsbegrepp för de modernistiska hus som ritades för hemvändande amerikanska soldater i mitten av 1900-talet. Hon har målat några av de hus som stannade på planeringsstadiet och aldrig uppfördes, ritade av kända arkitekter.
- Jag blev fascinerad av den här politiska estetiken, det var en ny tid där man ville bryta med det förflutnas ideal. Det skulle vara rent och stramt med raka linjer. De här idealen för skönhet och renhet ligger nära fascismens, säger Kristina Jansson.
Kristina Jansson intresserar sig för hur konsten påverkar betraktaren, och en egenhet i flera av hennes målningar är att de tycks titta ut mot den som betraktar dem.
- Jag gillar den osäkerheten, att man inte är riktigt trygg som betraktare, säger hon.
Otrygg känner man sig onekligen när man står inför den stora målningen "Kitchen", som ger en känsla av utsatthet och mörker inte olikt den man får av Francis Bacons verk. En förklaring kan vara att verket inspirerats av Stanley Kubricks skräckfilm "The shining".
- Jag såg den när jag var alldeles för liten, och blev förstås vettskrämd. Jag målade utifrån mitt minne av en köksscen ur filmen, säger Kristina Jansson.
Utställningen har vernissage på Konstmuseet på fredag och visas fram till den 23 april.