Jag tycker att det här är ett folklustspel, en fin historia om framtidsandan och utvecklingen på 1950-talet!
Sagt av regissören tillika prästen på scenen, Peter Jankert, som gärna tog sig an uppdraget att regissera Roland Olssons senaste produktion: Bigges bodi som spelas på Bottarvegården med start den 14 juli.
Handlingen utspelas alltså på 50-talet och platsen är en gammal lanthandel.
Pjäsen, eller folklustspelet, skrev Roland Olsson förra året när han ändå var uppe i varv efter att revyn på Rondo spelats klart.
- Att det blev nostalgiskt beror till en del på att jag sneglade lite på en annan föreställning vi haft, den som hette Gretas mupeden. Också där var handlingen förlagd till 50-talet och den föreställningen uppskattades väldigt mycket av publiken. Jag tror att vi kom upp i 100 procent sålda biljetter, berättar "revypappa" Roland.
Innan manus började ta form fick han göra en hel del efterforskningar, vilket man enklast gör genom att läsa tidningar från 50-talet och faktiskt - läsa kommunala handlingar.
Den som tycker sig känna igen några av karaktärerna får dock förbereda sig på en grundlig besvikelse.
- Det finns inga förlagor, alla personer är påhittade liksom lanthandeln, säger Roland Olsson.
På ensemblens hemsida frestar man läsarna med att utlova SEX PÅ SCENEN, vilket också äger sin riktighet.
Dock är detta en familjeföreställning och siffran som nämns är ett typiskt olssonskt skämt eftersom det endast syftar på att det är sex personer på scenen som ingalunda ägnar sig åt aktiviteter som skulle kunna hänföras till nämnda siffra.
Skådespelet framförs på gutamål vilket måhända kan bli ett bekymmer för en och annan.
- Vi har erfarenheten från tidigare föreställningar att personer med andra riktnummer kanske inte förstår allt. Men dom har alltid tyckt att det är viktigast att man fattar sammanhanget. konstaterar Roland Olsson.
Personerna på scenen är alltså sex till antalet. Här finns minst två personer som inte är så bekanta för den gotländska teaterpubliken.
Annika Lindblom, Eskelhem, gör debut i Vamlingbo men har agerat i andra revyer och dessutom provat på att sjunga offentligt.
- Jag får kämpa tappert med gutamålet, avslöjar hon.
Hanna Bylund från Anga har mest sysslat med dans tidigare och går nu en teaterutbildning på Stockholms dramatiska högskola.
- Det känns fantastiskt att få vara i en miljö där det pratas gutamål på riktigt. Faktiskt riktigt häftigt!
Mycket av handlingen kretsar inte oväntat kring Bigge som mer eller mindre tvingats att ta över affären efter sina förändrar.
Han kastar sina blickar ut i världen och söker något annat, liksom att blickarna under stundom även riktas bort från hustrun (som aldrig är med på scenen men som hojtar i bakgrunden) mot alternativa kvinns.
Humor bjuds förstås i stora doser. Här finns alla chanser att motionera skrattmusklerna, kan GA lova efter att ha fått några smakprov på Bigges bodi.