"Ett gladare lasarett" blev konstkommitténs betyg
Ett mycket gladare sjukhus möter nu både patienter och personal sedan den nya utsmyckningen kommit på plats i det renoverade hus 31 på lasarettet.
Konstnär Kerstin Ostwald, beställaren Ingrid Norrby på lasarettet och konstkommitténs Stefan Nypelius betraktar Peter Assar Monsens fotogarfi ”Rening”, en av de två bilder som vann personalens gillande.
Foto: Bengan Zettergren
I veckan som gick samlades kommunens konstkommitté för att se och godkänna alla arbeten som innefattar åtta gotländska konstnärers arbete. Kommittén jobbar hårt för att befästa den så kallade "en-procentsregeln".
Mest intresserade var kommittén av Joakim Allgulanders utsmyckning av dialysmottagningens mottagningsrum med intarsia och neon i väl avvägda färger och former.
-Ett fenomenalt konsthantverk, tyckte konstkommittén om den 14 meter långa frisen runt mottagningsdisken där björk i olika kvaliteter och sorter, samsas med palisander, päron och bok i ett mönster som konstnären beskriver som "serietidnings-fartmoln".
Även på insidan av frisen är det lugna och harmoniska former, neonrör som bildar moln eller vita blodkroppar, kanske njurar? Tillsammans blir det harmoni och lagom starkt ljus i rummet både för personal och dialyspatienter.
-Jag ville ta bort det strama och sterila i rummet och ersätta med organiska former och en varmare känsla med både design och konsthantverk, berättar Joakim Allgulander.
*
Beställaren var också på plats genom funktionsplanerare Ingrid Norrby som också var mycket nöjda med den nya utsmyckningen. Enda plumpen i protokollet blev ett fotografi av Peter Assar Monsen som nu kommer att få en annan placering.
Det som var tänkt som en triptyk med titeln "Rening" kommer nu att bli en diptyk.
-Konstnärens utgångspunkt fick en annan innebörd för oss som jobbar med så mycket elände, menar Ingrid Norrby och gjorde sig till tolk för de referenser som personalen besitter.
Den av de tre bilderna som personalen valde bort, silikonmoterat fotografi på glas, föreställer en flicka sittande på utedasset.
-Jag har full förståelse att min egen romantiska bild av motivet kan tolkas också på andra sätt, förklarade Peter Assar Monsen.
*
I väntrummet till neurologen kan man nu också se Kerstin Ostwalds ljuslåda "Sandön Sverige Världen 2006". Ett collage med mycket färg och objekt som sätter igång fantasin. Här finns sandömotiv men också världen i form av rymdfärjan Discovery, Sverige i form av Gripsholms slott men även stänk av Östergarn, konstnärens hemsocken.
I konferensrummet finns Eva Mozards broderi, Juri Markkulas silikonmonterade fotografi utskrivet på acrylglas som han betitlar "Lyx" och Pia Berglunds monumentala målning "Nurses of no mercy".
I korridoren och hisschaktet ner till dialysmottagningen kommer ingen att missa Eva Trolins gröna och enormt röda oljemålning "En ros är en ros är en ros...".
Ett av verken som ännu inte finns på plats är Tove Admans helhetslösning av ett av väntrummen. Det ser konstkommittén med spänning fram emot...
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!