Ett konstnärskap hugget i sten
Pye. Bildhuggaren Pye Engström tar plats i sin skulptur Grottan. Nyligen 80 fyllda visar hon nu en retrospektiv utställning på Gotlands konstmuseum. Foto: Tobias Wallström
Foto: Tobias Wallström
- Det är roligt att få göra den här utställningen och att få se sammanhangen. Jag har egentligen inte ändrats särskilt mycket genom tiden. Jag har hela tiden jobbat med väsentligheter som liv, kärlek och lite kritik, säger Pye Engström.
En avgjutning av den första bronsskulpturen Embryo från 1952 är med på utställningen och utanför konstmuseet står hennes senaste verk Båten till Cythere, en venusfigur i röd granit som blev färdig för några veckor sedan. Och inte minst talar skulpturen bredvid, Drakguldet, sitt tydliga språk vad det gäller samhällskritik.
- Draken vilar på skatterna, och är en riktig kapitalist, förklarar Pye Engström.
Många av skulpturerna på utställningen signalerar lekfullhet. Inte minst i den lilla runda stenen med titeln Kontakt med yttre rymden som försetts med röda ögon av glas och en detalj från en julgransprydnad som antenn, riktad mot himlen.
Redan under uppväxtåren mötte Pye Engström personer som blev hennes förebilder. Dit hör konstnärerna Ester Almqvist och Siri Derkert som familjen umgicks med. Farfar ägde ett stenbrott på Västkusten, en plats där hon fick tillfälle att lära sig att hantera sten.
- Det är inte av en slump som jag blev konstnär, säger hon.
Pye Engström började sina konststudier vid Konstfack redan 1945 och fortsatte efter det till studier vid konstakademierna i Köpenhamn och Stockholm. Stor del av tiden som konstnär har hon haft hemmet i Rute som bas.
Naturstenar av granit är ett material som hon gärna använder och mytologin och naturen hör till inspirationskällorna. Ett exempel på det är hennes största skulptur, den 27 ton tunga Förr och nu som är placerad utanför kommunhuset i Bålsta, den är utförd av en granitsten från Tingstäde.
- När jag hittar en sten vill jag ändra så lite som möjligt, och ser ofta direkt vad jag ska göra med stenen, förklarar hon.
Med på utställningen på konstmuseet är också en liten modell av bronsskulpturen Familjen som är placerad i Stockholm, nära tunnelbanan i Gamla stan. I höstas utsattes den för skadegörelse när barnet bröts loss ur skulpturen. Men de positiva sidorna med den arbetet med den offentliga konsten är trots allt fler. Dit hör när personer runt om i landet hör av sig efter att de sett och uppskattat konstverken.
- Det är väldigt roligt, säger Pye Engström.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!