Färgen sprudlar på Galleri Gräne

Maj Wennerdahl har under våren och sommaren använt ovanligt starka färger på paletten och när hon i går höll vernissage för sin egen utställning hemma på Galleri Gräne var det ett drygt 50-tal nya målningar hon visade upp under rubriken "I blomningen".

"Röd seglats", temperamålning av Maj Wennerdahl.

"Röd seglats", temperamålning av Maj Wennerdahl.

Foto:

Kultur och Nöje2008-08-21 04:00
Dessutom har hon bjudit in några av sina bekantskaper, främst Birgitta Nedelmann som sommarbor i Herrvik, som visar upp hela sin kollektionen smycken - smide, silver och fossil i skön förening.

*
Maj Wennerdahl har med sitt måleri inga som helst ambitioner att berätta en historia eller att sätta in sina målningar i ett speciellt sammanhang. Här handlar det nästan uteslutande om mötet mellan färgerna och även formen hos naturen och växterna. Maj Wennerdahl tar som bekant stort intryck av landskapet och dess skiftningar, oavsett om det är här hemma på Gotland eller på någon av sina många resmål il Sierra Nevada eller Andalusien i favoritlandet Spanien.
De gotländska furorna, eller spanska mullbärsträden, möter här de starka färgerna. Gärna rött, som hon oftast börjar med, sedan kommer de blå nyanserna slag i slag.
Hon växte upp med 1960- och 1970-talets konstnärsgeneration där färgen och formen var allt, men hon erkänner att hon tagit intryck av det provinsiella.
För att förstå hennes resonemang kan man betrakta en av målningar från vårens resa till Kreta. På utställningen visar hon en färgsprakande målning med titeln "Zorbas fru dansar eller tuktat mullbärsträd på Kreta". Och bredvid hänger "Marcel Prousts mormors trädgård", en målning hon inspirerats till genom att under våren mera noggrant än tidigare läsa Prousts böcker.

*
På övervåningen visar hon collage och en serie tryck från tidigare årtal, en retrospektiv från 1960-90-talet. Här återkommer den röda vallmon som genom sin intensivt röda färg alltid haft en enorm dragningskraft på Maj Wennerdahl. Här finns också tryck från svunna tider då det fanns torsk i havet och tallarna i Eksta var extra ståtliga.
Collagen och ytterligare några bilder i blandteknik har hon tagit med på utställningen för just färgerna, men hon är osäker på verkens beständighet. Hon har bland annat tecknat vädrets inverkan på himlens färgskala, precis som hon återskapat den horisontella rörelsen i landskapen från Sierra Nevada och Andalusien.
Hon utgår från det röda och hamnar sedan i det blå, vallmons spegling mot havet och himlen, och samma grepp har hon tagit på seglingstävlingen Gotland runt. I en serie målningar har hon fångat farten och rörelsen i seglens kamp med vågorna och vinden. "Solig seglats" och "Röd seglats" är några av titlarna.

*
Birgitta Nedelmann är en ny bekantskap som på Majs loft på Galleri Gräne visar smycken och skulpturer i varmsmitt järn, silver och fossil, samt en del annat lösöre hon hittat på vägen när hon jobbat med sina smycken. Sociologiprofessor som sedan pensioneringen 2001 sommarbor i Herrvik där hon nu förvaltar sina tidigare kunskaper i silversmide och på senare år en kurs i varmsmide hos Niko Caspers.
Hon gör levande smycken med lösa delar som lever sitt eget liv när de används och där det taktila gör att materialet förändras. Järnet rostar, silvret mörknar och fossilen får en glansig yta. Lamm, hundar, monster och en och annan viking tittar fram under hennes halssmycken. Men här finns också mera traditionella halskedjor av fossil som varvats med silverstavar och brickor.
Det finns något mycket fantasieggande i hennes smycken och fossilerna från Sysneudd får helt nya användningsområden när hon bygger sina gotländska baggar, som för övrigt alla fått egna namn. Här finns slarviga lamm blandade med både häpna och förvånade.
På utställningen finns också Marianne Öhman från Saltsjö-Boo som visar sina burkar och underlägg i keramik och allt finns att beskåda till och med 3 september.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!