Femtio år på en timme

- Med tidsresan får vi ta fram all vår kreativitet i musik och bild och det är bra, säger Alex Johansson, en av 32 elever som går det första året på Donnergymnasiets estetiska program.På fredag avslutar de sex veckors kurs i estetisk verksamhet och orientering med en offentlig föreställning på Tapeten, i den gamla brandstationen i Visby.

Foto:

Kultur och Nöje2008-02-13 04:00
Mellan 12 och 16 och från 17 till 20 kan publiken ta del av den timslånga uppsättningen som snarast är en performance med en upplevelse i tid och rum.
Fram och tillbaka kallas uppsättningen som rymmer musik, bildspel och teater. Det handlar om en resa i tid och rum där verkliga glimtar och påhittiga möten speglar 1950-talet och fram till millennieskiftets tolvslag. Som varje sann performance är det fråga om en form av en levande och gränsöverskridande konst med musik, bild och aktörer som uppför sitt verk inför åskådarna.

- Vi lärare har gett eleverna grunden och stommen till föreställningen som de sedan själva har arbetat fram, berättar Linn Ahlqvist, esteternas musiklärare tillsammans med Martin Johansson och bildläraren Mikael Carlson.
Efter lärarnas anvisningar har eleverna samlats i grupper och spånat fram olika scenarier. Varje grupp fick sedan presentera sitt tema och ett av dem valdes ut att arbetas fram till en föreställning. Efter fem veckors kurs är den sjätte veckan inne med scenbyggen, ljussättning och repetitioner på plats i Tapetens lokaler. På fredag iscensätts uppsättningen med allmänheten som bjuds in att vara åskådare i centrum kring uppbyggda rum där föreställningen utspelas.
Mot en fond av musik och ett bildspel på storformatsduk gestaltas de senaste femtio årtiondena som passerar revy framför publikens öron och ögon. Där den ena scenen slutar tar en annan vid med smarta lösningar som för handlingen vidare.Med start i en ombonad miljö som hämtad från 1950-talets flyter spelet med utomjordisk inspiration över i 1960-tal och vidare genom årtiondena som passerar revy med ögonblick fångade i flykten.
- Publiken kan komma och gå under hela tiden för framförandet . Föreställningen rullar på med ständiga scenväxlingar. Man behöver inte följa scenerna i kronologisk ordning. Det går alldeles utmärkt att till exempel komma in i 1980-talets scenbild och följa med över millennieskiftet och därifrån ta steget tillbaka till 1950-tal och så vidare i tid, förklarar lärare och elever.
För esteterna i bild och musik har kursen i estetisk verksamhet och estetisk orientering inte bara gällt att jobba fram en föreställning. Eleverna har samtidigt fått prova på att arbeta gränsöverskridande med allt från videoproduktion till scenskapande, tidsskapande musikval och framförande.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!