Fingret i luften när Titti Sjöblom gör publikfavoriten "Swing it magistern"
Jodå, visst åker det i luften till sist pekfingret i luften á la mamma Alice när Titti Sjöblom som extranummer förstås gör publikfavoriten "Swing it magistern". Det är givetvis låten som majoriteten av publiken bespetsat sig på och till slut är väntan över.
Och Storbandet firar 30-årjubileum i år. Vilket innebar ett särskilt harangerande av de båda medlemmar som funnits med genom samtliga tre decennier; Bernt Eklund och Ingvar Sandström.
Det blev en konsert över vilken det vilade ett nostalgins skimmer. Titti Sjöblom väljer en repertoar av jazzstandards uppblandade med svenska örhängen med ett antal år på nacken. Symptomatiskt är att när hon säger att det ska bli en ultramoderna låt, ja då blir det Benny Anderssons orkesters "Vår allra sista dans" som klingar inte så lite av 1940-tal.
Det är naturligtvis ett problem att genom åren befinna sig i mamma Alices skugga och alltid bli jämförd med henne. Men nu väljer Titti Sjöblom också material i samma anda, konserten domineras således av Duke Ellington-låtar.
Hon kom tidigt in på artisteriet. Redan som tvååring sjöng hon med mamma Alice och som 14-åring gjorde Titti Sjöblom rejäl scendebut. Och det var inte precis tillsammans med sitt garageband utan på en gala på Johanneshov med Sammy Davis Jr där hon sjöng "Droppen Dripp". Denna till kultlåt utvecklade melodi får vi inte höra denna afton.
Men annars ger Titti Sjöblom publiken vad den vill ha och förväntar sig.
Hon väljer från sina olika kategorier låtar. En hel del Ellington som sagt där den i tidig Bengt Hallberg-tappning känns fräschast. Ulla Billqvists "Min soldat" är outslitlig lliksom Tittis egna favorit, Billy Joels "I love you just the way you are" liksom "I don´t know how to love him" ur Andrew Lloyd Webbers "Jesus Christ Superstar".
Ovanligare är Povel Ramels sällan hörda "One hundred percent all American" liksom Tittis egenkomponerade tidiga svensktoppshit "Jag tror jag kommer hem igen". Samtliga dessa fem sistnämnda fungerar utmärkt.
Titti Sjöblom har en klockren röst som känns lite för oanfrätt vacker i några av de jazzigare numren.
Då blir det lite ospännande och ospänstigt. Hon kommer mer till sin rätt i balladernas välklingande värld.
Trumpetinsats. Magnus Appelholm fick göra en stark insats i inledande "Lation love walk" signerad hans favorit Meynard Ferguson.
Swing it. Titti Sjöblom bjöd på en blandad repertoar med grunden i jazzstandards.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!