Första fastlandsfärden för Gotlandsvagnen från 1935

Kultur och Nöje2006-05-24 06:00
För första gången under sin 71-åriga historia kommer Gotlandstågets personvagn GJ Co8 från 1935, att inom kort gå på räls på fastlandet.
Den Gotlandstillverkade vagnen blir nämligen en av attraktionerna, då det firas 150-årsjubileum i Västervik i dagarna fyra, med start på torsdag.

I går var det en händelserik dag vid Gotlandstågets favoritplats för järnvägsnostalgiker, Hesselby station i Dalhem.
På morgonen anlände två grusvagnar och en motordressin. Grusvagnarna har Gotlandståget köpt från Småland, för att användas vid kommande banbyggen. Vagnarna kommer ursprungligen från Ölands järnväg.

Efter det att grusvagnarna kommit på plats lastades den gamla fina personvangen från 1935, på en 28 meter lång trailer för vidare befordran till färjan och en spektakulär färd till Oskarshamn.

Den här vagnen byggdes i Gotlands Järnvägars egen verkstad år 1935, alltså för 71 år sedan. Ursprungligen var vagnen försedd med träbänkar men 1950 moderniserades den och fick stålrörssoffor.
Vagnen var i trafik till mitten av 50-talet och användes vid speciella tillfällen ända fram till nedläggningen av persontrafiken 1960.
Den ställdes efter detta upp, förföll och vandaliserades dessutom men den har sedermera totalrenoverats.

Nu skall alltså 71-åringen ut på nya äventyr.
Destinationen är i första hand Västervik, där man nu skall fira smalspårsjärnvägens 150-årsjubileum.
Man gör det genom att samla ihop fordon från olika håll i landet och som mest kommer fyra olika ånglok att samtidigt vara igång i Västervik.

Under de fyra dagar som evenemanget pågår kommer allmänheten att kunna åka med ångloksdragna tåg och rälsbussar från olika epoker på hela eller delar av sträckan mellan Västervik och Hultsfred.
Varje dag går minst två tågpar dragna av ånglok hela sträckan och det är den längsta ångloksresa man kan göra på en svensk museibana. Sträckan är 70 kilometer lång.
I nästa vecka skall den gotländska personvagnen återbördas till hemorten.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!