Fullspikat vid kammarmusikfestivalen i Vamlingbo kyrka
Stråkkvartetter och klarinetten stod i centrum när Vamlingbo kammarmusikfestival arrangerades under helgen i Vamlingbo kyrka. Tre konserter bjöds det under fredags-, lördags- och söndagskvällen och de framfördes genomgående av en yngre generation musiker.
Foto: Simon Paulin
Konserten presenterade av Erik Wahlgren, som också är festivalens konsnärlige ledare, och som sedan även medverkade musikaliskt i aftonens stråkkvartett tillsammans med Andrej Power och Erik Arvinder-violin samt Riikka Repo-viola.
Kvällens inledande verk och tillika huvudverket var Wolfgang Amadeus Mozarts "Stråkkvartett C-dur", K 465, och som också går under benämningen "Dissonanskvartetten". Ett namn sprunget ur kompositionens inledande Adagio-sats där förstafiolen frambringar just dissonanser.
Ett härligt, rikt varierat verk, och emellanåt lite "omozartskt" men som utan tvekan erbjuder musikerna rika möjligheter till briljans. Och kvartetten tog väl tillvara på möjligheterna. Inledningen kändes kanske något ofri och hårt inövad men allteftersom spelade man sig in i och tog grepp på materialet och samspelet musikerna emellan blev allt mer fulländat. En härlig utveckling.
Detta mästerverk följdes upp av betydligt modernare tongångar i form av ungraren György Kurtàgs 1970-talsverk "12 mikroludier. Hommage á András Mihály". Och den senare landsmannen var en av kompositörens förebilder.
Var det dissonanser i det första verket var det snarare disharmonier i detta. Ett spännande stycke som vrider och vränger och som erbjuder musikerna tunga utmaningar. Men som också känns uppfriskande i sin speciella laddning.
Efter pausen framfördes Magnus Lindbergs "Steamboat Bill Jr" för klarinett (Emil Jansson) och cello och avslut skedde med Claude Debussys "Stråkkvartett g-moll, opus 10".
Den unga kammarmusiken lever och utvecklas, det bevisar Vamlingbo kammarmusikfestivals konserter.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!