Fyra nyanser av turkost i högt tempo

Kultur och Nöje2007-03-09 06:00
MARIA BLOMS "Masjävlar" var ett ganska typiskt förstabarn; uppmärksammad, full av självförtroende och kanske liiite för älskad för sitt eget bästa.
Andra barnet, lillasyster "Nina Frisk", visar snabbt att hon vill stå helt på egna. Hon är ett mycket välkommet tillskott till den svenska filmfamiljen.
Nina Frisk (Sofia Helin) är flygvärdinna och den mest normala i en familj av alldeles vanliga kufar. Brorsan är en neurotisk familjepusselläggare med stort ömhetsbehov, mamman svensk mästare i passiv aggressivitet och hennes "nye kille" (i 65-årsåldern) är otrevlig nykter och Hitler när han dricker.
Maria Bloms stora genidrag med "Nina Frisk" är att göra sin huvudkaraktär till just flygvärdinna. Vilken symbol är bättre för 30 plus-singelkvinnan än en som bedöms efter sin yta, rör sig i alkoholtunga miljöer, jobbar hårt och leker hårt.
Lika symboliska blir bilderna på Nina i badet; naken, blank, vilande i en stund av eftertanke innan hon kastar sig på nästa plan, nästa ennattsstånd.
"Nina Frisk" är fyra nyanser av turkost i ett högt tempo, en film som studsar mellan Ninas singelliv och det ämne som Blom kan allra bäst: den sjuka kärnfamiljen.
Gunilla Nyroos som mamma är en nära släkting till Ann Petrén i "Masjävlar", ett bittert kontrollfreak till medelåldersbitch som förklär alla förolämpningar till komplimanger.
Tack vare henne behåller "Nina Frisk" sina huggtänder bakom leendet.
Till sist en applåd för filmens modiga slut.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!