- Alla kanske inte behöver fylla på bensintanken men nu tvingar vi in dem för att visa upp sig. Precis som under de stora biltävlingarna. Där betyder depåstoppen väldigt mycket, berättar Per-Jan Carlsson, verksamhetsansvarig för GGN.
Obligatoriska tankstopp gäller för eliten i klass 1, 2 och 3.
Färre förare
Antalet damer som deltar har ökat sedan fjolårets lopp. Då den här intervjun gjordes var 43 damer anmälda jämfört med i fjol då det allt som allt deltog cirka 30. I övrigt har det varit trögt med anmälningarna. I skrivande stund är det cirka 200 färre anmälda jämfört med i fjol. Per-Jan Carlsson tror att det handlar om ekonomi.
- Många har det tufft i dag, betydligt tuffare än vi tror. Det är startavgift, resor, boende och uppehälle. En sådan här grej kan landa på 15 000-25 000 för en vanlig motionär. Elitåkarna har en helt annan budget, det är lättare för dem.
För att fler ska hinna få in sina anmälningar förlänger man anmälningstiden en vecka, till den 30 september.
- Ekonomiskt blir det ett stort avbräck om det inte blir fler. Med 2 000 startande går vi precis runt. Är det färre än så börjar vi knapra på kapitalet.
Startfältet för Lilla GGN, som hade premiär förra året, är större än i fjol. Det finns plats för 300 förare, men där är det än så länge ett hundratal anmälda.
Hett startfält
Det kommer fler proffs i år än det tidigare har varit.
- Det är ett mer stabilt toppskikt i år, om vi nu ska tro den information vi har fått, säger Per-Jan Carlsson och utbrister:
- Det blir ett riktigt rövargäng! Därför är det extra spännande med tankstoppen. Det kommer att bli en strid på kniven.
Han får inte avslöja för mycket men han kan säga att några av åkarna kommer från bland annat Nya Zeeland, Finland och Belgien.
- Det är stora pojkar. Honda, Yamaha, Suzuki, KTM och Kawasaki kommer med sina åkare.