Grafikgruppen visar verk, tekniker och arbetsmetoder

Kultur och Nöje2005-11-26 06:00
Här! är den plausibla titlen på den visning av samtida grafik som Grafikgruppen med start i dag ställer ut på Konstmuseet.
26 av de 30-talet medlemmarna medverkar i utställningen som fyller samtliga museets nedre salar inklusive en del av entréns tak samt en pelare. Med utställningen uppmärksammar man gruppens arbete, verksamhet och - tjugoårsjubileum.
Utställningens namn vaskades fram bland ett flertal förslag.
- Det är ett fritt tema som alla kan anamma. Här är vår verklighet.
Samlingsutställningen är en bra provkarta på de många tekniker som i dag ryms inom begreppet grafik. Här återfinns exempel på djuptryck, högtryck, serigrafi/screen, fottoplymå/riston och litografi som sen i sin tur kan kombiners i det oändliga. Men även några i detta sammanhang vid en första anblick till synes främmande verk som skulptur, installationer och filmer finns med. Men de platsar in.
- De visas för att påvisa grafikern/konstnärens varierande arbets- och uttryckssätt, säger museets intendent Angelica Blomhage.
Utställningen vidgar också uttrycket genom att besökaren får en insyn i grafikerns utövande genom att metod, teknik och process lyfts fram.
Ett sådant exempel är Ann Marie Gibson som dels visar två screentryck, "Eld I" respektive "Eld II", men också den skulptur, "Eld", som plåtarna utgår ifrån.
Åsa Ardin-Kedja har också med såväl grafik i form av koppartryck som två skulpturer i kalksten. Hon smyckar sina verk med upprepade, latinska sentenser, "Nuda Veritas" eller "Den nakna sanningen" och Neros "Qualis Artifex Perco" ("Vilken konstnär går inte förlorad i mig") återfinns bland dessa.
Lina Persson ställer ut "Avtryck från ett arbete" som består av använda spatlar. Hon medverkar också med ett intressant recyclingexperiment. Hon har klippt och sågat ut en bit plåt ur ett gammalt kylskåp på återvinningscentralen i Visby. Sedan har hon graverat bilden av kylskåpet i plåten.
- Kylskåpet finns närvarande i detta verk, det finns med avbildat i olika former och i egenskap av sig självt.
Verket, "Visby återvinningscentral", är delat på fyra; två foton, ett foto/torrnål samt kylskåpsplåten.
Agneta Gazelius "En", "Två", "Tre", "Fyra" har gjorts i den intressanta kombinationen datorgrafik och torrnål.
Hanna Hederstedt spetsar till skapandet via sin kombination trygghetssymbol/nutidsverklighet. Hon visar upp vad som vid en första anblick verkar vara en rad harmlösa små nallebjörnar. Men titeln väcker förstås andra tankar - "Ibland skäms jag för Sverige". Vid ett närmare studium visar sig nämligen varje björn vara iförd väst i form av ett provisoriskt pass.
Collage har åter börjat bli ett vanligt konstnärligt uttryckssätt. Besökaren bör redan i entrén vända blicken uppåt. Här har nämligen grafikerna samlats i ett kollektivt collage där de, med konstnärens godkännande, gästar Pontus Lindvalls innertak. Med sina olika takplattor skapar Grafikgruppens medlemmar ett mångfacetterat, gemensamt mönster.
Grafikutställningen öppnar i dag och pågår till 15 januari.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!