Grekgudar möter "Guardians of the galaxy"

Mycket stÄr pÄ spel nÀr ondskan ska bekÀmpas i den grekiska mytologin. Men i "Immortals Fenyx rising" sker det med en stor dos humor och en hjÀlte som Àr lÄngt ifrÄn perfekt.

Efter ett namnbyte slÀpps nu "Immortals Fenyx rising". Den nÄgot udda stavningen av Fenyx ska fÄ sin förklaring i spelet, lovar manusansvarige Jeffrey Yohalem. Pressbild.

Efter ett namnbyte slÀpps nu "Immortals Fenyx rising". Den nÄgot udda stavningen av Fenyx ska fÄ sin förklaring i spelet, lovar manusansvarige Jeffrey Yohalem. Pressbild.

Foto: Ubisoft/TT

Kultur och Nöje2020-12-01 19:15

Att spelskapare blickar mot den grekiska mytologin tillhör inte ovanligheterna. DÀrför gÀllde det för skaparna pÄ Ubisoft Quebec att tÀnka till för att lÄta sitt nya spel "Immortals Fenyx rising" sticka ut.

– Nyckeln för mig var att ta ett frĂ€scht grepp pĂ„ mytologin. Jag tittade pĂ„ mycket som har gjorts och allt Ă€r mörkt och allvarligt, men samtidigt sĂ„ hade den visuella gruppen gjort fĂ€rggranna figurer och landskap nĂ€stan som i en tecknad film. Det fick mig att vilja ta det i en skarp komisk riktning, som kĂ€nns annorlunda, sĂ€ger Jeffrey Yohalem, som har varit manusansvarig.

Han liknar tonen i spelet vid "Guardians of the galaxy"-filmerna, dÀr humor Àr en viktig bestÄndsdel, men berÀttelsen ÀndÄ tas pÄ allvar.

– Du mĂ„ste se till att det Ă€r inte Ă€r för roligt, för det kan bli utmattande. Det Ă€r lite som med skrĂ€ck, att du inte kan skrĂ€mma nĂ„gon konstant i 40 timmar, dĂ„ blir man utmanad efter ett par timmar. Du mĂ„ste skapa en rytm, med en berĂ€ttelse dĂ€r du ger dig ut pĂ„ Ă€ventyr och mycket stĂ„r pĂ„ spel, med en stark intrig som drar dig framĂ„t, sĂ€ger Yohalem.

SköldbÀrare blir hjÀlte

Spelet följer Fenyx, som ser upp till sin bror som Àr en stor krigare, men som sjÀlv fÄtt nöja sig med att bÀra sköld.

– NĂ€r deras skepp förliser vid en mystisk ö förvandlas hennes bror och alla andra soldater till sten, och hon tar pĂ„ sig att rĂ€dda dem, och bli en riktig hjĂ€lte, sĂ€ger Yohalem.

Han menar att det var nödvÀndigt att Fenyx har brister, i kontrast till dagens sociala medier-landskap, med flöden dÀr andras liv framstÀlls som perfekta, vilket kan fÄ oss att kÀnna oss mindervÀrdiga.

Även gudarna – dĂ€r Zeus och Prometheus, som agerar berĂ€ttelseröster och kommenterar under spelets gĂ„ng – Ă€r lĂ„ngt ifrĂ„n perfekta.

– Det var ett viktigt budskap. Det Ă€r det som gör dem mĂ€nskliga och mĂ€ktiga.

Ny serie

"Immortals" Àr en nystart, jÀmfört med de flesta andra av Ubisofts titlar som Àr uppföljare i redan framgÄngsrika serier.

– Att fĂ„ jobba med ett nytt varumĂ€rke Ă€r en chans man fĂ„r en gĂ„ng i livet. Det var oerhört spĂ€nnande, och det Ă€r mycket hĂ„rt arbete. Jag Ă€r stolt över vad vi gjort, sĂ€ger han.

"Immortals Fenyx rising" gick under utvecklingsperioden under namnet "Gods & monsters". Men energidrycksbolaget Monster protesterade, och hÀvdade att deras inblandning i bland annat e-sportsvÀrlden kunde ta skada.

TT: Tog det lÄng tid att acceptera det nya namnet?

– Jag vet faktiskt inte, nĂ€r folk fick reda pĂ„ namnĂ€ndringen sĂ„ tror jag att alla förstod anledningen bakom, och samlades kring det. Samtidigt var det ingen jĂ€ttegrej, för Ă€ven om namnet Ă€r viktigt sĂ„ Ă€r innehĂ„llet viktigare, sĂ€ger Jeffrey Yohalem

Fakta: "Immortals Fenyx rising"

"Immortals Fenyx rising" Àr en ny spelserie utvecklad av franska Ubisoft, dÀr kontoret i Quebec i Kanada lett arbetet.

Det rör sig om en öppen spelvÀrld dÀr Fenyx kontrolleras ur tredjepersonsvy (kameran bakom axeln). För att ta sig fram kan Fenyx springa, klÀttra, rida och glida pÄ de vingar hon tidigt utrustas med.

Fiender Àr ofta stora, och bekÀmpas med svÀrd, pilbÄge och gudalika magiska krafter.

"Immortals Fenyx rising" slÀpps den 3 december till Stadia, Playstation 4/5, Xbox One/Series X/S, Switch och pc.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!