Att spelskapare blickar mot den grekiska mytologin tillhör inte ovanligheterna. DÀrför gÀllde det för skaparna pÄ Ubisoft Quebec att tÀnka till för att lÄta sitt nya spel "Immortals Fenyx rising" sticka ut.
ââNyckeln för mig var att ta ett frĂ€scht grepp pĂ„ mytologin. Jag tittade pĂ„ mycket som har gjorts och allt Ă€r mörkt och allvarligt, men samtidigt sĂ„ hade den visuella gruppen gjort fĂ€rggranna figurer och landskap nĂ€stan som i en tecknad film. Det fick mig att vilja ta det i en skarp komisk riktning, som kĂ€nns annorlunda, sĂ€ger Jeffrey Yohalem, som har varit manusansvarig.
Han liknar tonen i spelet vid "Guardians of the galaxy"-filmerna, dÀr humor Àr en viktig bestÄndsdel, men berÀttelsen ÀndÄ tas pÄ allvar.
ââDu mĂ„ste se till att det Ă€r inte Ă€r för roligt, för det kan bli utmattande. Det Ă€r lite som med skrĂ€ck, att du inte kan skrĂ€mma nĂ„gon konstant i 40 timmar, dĂ„ blir man utmanad efter ett par timmar. Du mĂ„ste skapa en rytm, med en berĂ€ttelse dĂ€r du ger dig ut pĂ„ Ă€ventyr och mycket stĂ„r pĂ„ spel, med en stark intrig som drar dig framĂ„t, sĂ€ger Yohalem.
SköldbÀrare blir hjÀlte
Spelet följer Fenyx, som ser upp till sin bror som Àr en stor krigare, men som sjÀlv fÄtt nöja sig med att bÀra sköld.
ââNĂ€r deras skepp förliser vid en mystisk ö förvandlas hennes bror och alla andra soldater till sten, och hon tar pĂ„ sig att rĂ€dda dem, och bli en riktig hjĂ€lte, sĂ€ger Yohalem.
Han menar att det var nödvÀndigt att Fenyx har brister, i kontrast till dagens sociala medier-landskap, med flöden dÀr andras liv framstÀlls som perfekta, vilket kan fÄ oss att kÀnna oss mindervÀrdiga.
Ăven gudarna â dĂ€r Zeus och Prometheus, som agerar berĂ€ttelseröster och kommenterar under spelets gĂ„ng â Ă€r lĂ„ngt ifrĂ„n perfekta.
ââDet var ett viktigt budskap. Det Ă€r det som gör dem mĂ€nskliga och mĂ€ktiga.
Ny serie
"Immortals" Àr en nystart, jÀmfört med de flesta andra av Ubisofts titlar som Àr uppföljare i redan framgÄngsrika serier.
ââAtt fĂ„ jobba med ett nytt varumĂ€rke Ă€r en chans man fĂ„r en gĂ„ng i livet. Det var oerhört spĂ€nnande, och det Ă€r mycket hĂ„rt arbete. Jag Ă€r stolt över vad vi gjort, sĂ€ger han.
"Immortals Fenyx rising" gick under utvecklingsperioden under namnet "Gods & monsters". Men energidrycksbolaget Monster protesterade, och hÀvdade att deras inblandning i bland annat e-sportsvÀrlden kunde ta skada.
TT: Tog det lÄng tid att acceptera det nya namnet?
ââJag vet faktiskt inte, nĂ€r folk fick reda pĂ„ namnĂ€ndringen sĂ„ tror jag att alla förstod anledningen bakom, och samlades kring det. Samtidigt var det ingen jĂ€ttegrej, för Ă€ven om namnet Ă€r viktigt sĂ„ Ă€r innehĂ„llet viktigare, sĂ€ger Jeffrey Yohalem