Glöm giganternas kamp! "Håkan vs Håkan" är något helt annat - det handlar om en guidning in i litteraturens universum.
På måndag kväll möts de i Vinterträdgården på Clarion Hotel och vi passade på att ta pulsen några dagar innan detta offentliga författarmöte.
Likheterna är slående när vi träffas i Almedalsbiblioteket foajé. De tillhör samma generation, en har precis passerat de sextio, den andre är nära. Samma bakrund - båda är män och började sina yrkeskarriärer som lärare och med litteratur som största intresse. Båda uppväxta i den svenska småstans idylliska grönska, Kumla och Lidköping.
Skillanderna är också slående. Den ene har producerat böcker i drygt 20 år med lika många titlar och med stora försäljningsframgångar, medan den andra debuterade som 59-åring och precis kommit ut med sin tredje roman och böckerna har lästs av en betydligt mindre skara - ännu så länge.
- Ställ den frågan om 200 år, då kanske ingen människa längre minns vem den där Nesser var medan alla läser Håkan Andersson, säger Håkan Nesser på fullaste allvar för att försöka förklara vad bra litteratur är - något som står sig genom generationer.
Kärlek till litteratur
De båda författarna är knutna till Bonniers förlag och det blir deras förläggare Magnus Bergh som på måndag kväll kommer att står för introduktionen. Både Håkan och Håkan ser lite luriga ut inför detta faktum. Magnus Bergh har hand om den smalare litteraturen, poesi, debutanter, europisk smal litteratur, mycket av det som inte är lönsamt men ändå ingår i förlagets policy.
- Antagligen kommer han att försöka hitta beröringspunkterna mellan oss - kanske kärleken till litteraturen, säger Håkan Andersson.
Repliken fungerar som att trycka på en speciell knapp hos de båda författarna och plötsligt är den litterära diskussionen i gång, om författare, svensk litteratur kontra deckargenren, om litterära föredömen och impulser...
Diskussionen bådar gott inför måndagskvällen. De som tycker att litteratur är torrt och tråkigt lär inte få något vatten på sina kvarnar.
Håkan och Håkan kommer väl förberedda till detta författarmöte och de har läst varandras böcker noga, speciellt de senaste utgåvorna - "Maskarna på Carmine Street" och "Den vita väggen".
- Här vågar vi oss nog ut på ganska slak lina och vi litar på varandra, säger Håkan och den andre Håkan med en mun.
Litteratur är tidlös
När vi glider över till diskussionen om läsandets betydelse, dagens enorma utbud av böcker och författarrollen är Håkan och Håkan eniga i mycket. Bokens Dag och andra litterära arrangemang behövs i sms:ens tidevarv där allt fler läser samma titlar, när marknadsföringen av bok är viktigare än kvaliteten, när det krävs att författaren också ska vara en duktig estradör.
- Det är ett problem att låta sig säljas på dagsländans altare när god litteratur egentligen är tidlös, säger Nesser.
- Deckargenren exempelvis har blivit jävligt kommersiellt skamfilad, det säljs alldeles för mycket skräp. Deckargenren har allt för ofta blivit missbrukad, menar han.
- Och så har allt fler kändisar dragits till genren, vet inte varför, men det kanske är "lite fint" att också vara författare, tror Håkan Andersson.
- Det blir väldigt tydligt på Bokmässan där författare trängs med kändisar som skrivit böcker, konstaterar han.
Gemensamma förebilder
Håkan och Håkan är två författare som förhåller sig till världslitteraturen och skapar egna ekon. Båda använder sig av fiktionen om inget annat finns och de har många gemensamma förebilder.
Håkan Andersson bär på ytterligare tre titlar i sin romanserie där handlingen och gestalterna glider in i varandra. Håkan Nesser skriver på sin fjärde bok om Barbarotti i det som ska bli en kvintett.
- Håkan har en härlig förmåga att konstruera berättelser där historien och formen utvecklas parallellt under skrivandet och där det förekommer plötsliga och helt oväntade vändpunkter. Han har skaffat ett helt eget språk, menar Håkan Andersson.
- Håkan är mera fri och experimentell. "Den vita väggen" äger en berättarteknisk förnyelse, romanen kan liknas vid ett musikaliskt verk, säger Nesser.
Och hos båda författarna finns en fascination för gränslandet där sanning och fiktion möts och båda dras till ett icke pålitligt berättar-jag.
Snabbrecension
Till sist får de uppdraget att helt kort recensera varandras senaste böcker:
- Håkan Andersson har med "Den vita väggen" skrivit något av det bästa jag läst inom svensk litteratur de senaste 30 åren. Hans tre romaner vidgar livet och läser man dem inte så får man faktiskt skylla sig själv. Jag fångas av både djupet, bredden och allvaret i de stora filosofiska frågorna - varför vi lever här och nu, säger Håkan Nesser.
- Håkan Nessers "Maskarna på Carmine Street" är en jättehärlig bok i ett nytt och färskt landskap som ger ytterligare dimension till ett redan stort författarskap. Hans språk kan ibland vara torrt och avhugget, men gnistrar ändå och lämnar avtryck - effektivt och poetiskt. Och så är det en mycket spännande bok med en helt oväntad upplösning, säger Håkan Andersson.
På måndag kväll möts de!