Harald Ahlman svävar i det blå

Vid Visby flygplats har man sedan länge kunnat betrakta Harald Ahlmans måleri, men sedan något år i samband med en renovering försvann hans långa väggmålning bestående av 20 mindre delar.

"Åter hemma I", målning av Harald Ahlman.

"Åter hemma I", målning av Harald Ahlman.

Foto:

Kultur och Nöje2008-06-12 04:00
Därför har han nu erbjudits plats i Gotska galleriet där han ställt ut sitt senaste måleri. Även om målningarna inte målats med tanke på flyg eller flygplatser, så består utställningen "Fågelvägar" av en ansenlig mängd blått i olika nyanser, från vitt och ljusaste blått till mörkt blått, brutet av ett rött streck, några gula och hans äppelträds grönska mitt under den praktfulla vita blomningen.
Det är så han målar, han gillar de blå nyanserna och kanske beror det på uppväxten vid Vättern där ljuset ger landskapet samma blåa ton som också finns på Gotland. Själv tror han så och att det är därför han känner sig hemma här, att bo och verka här på ön.

*
Flera av de här senaste målningarna är målade från ett fågelperspektiv. Vid en renovering av Hellvi kyrka ställdes det upp byggnadsställningar inne i kyrkan och högst där upp alldeles nära valvtaket satte sig Harald Ahlman för att få inspiration, en plats han aldrig mera får chansen att beträda (?).
Dit kommer man bara om kan flyga, likt en ängel eller en fågel, och i en poetisk betraktelse till det senaste verket "Fågelvägar" skriver han:

Som flygande mattor bara
kan målningar vara
Lyfter, svävar
över hav och landskapsvävar.
Fågelvägar.

En triptyk kallar han "Ikaros flykt". Mittendelen målade han en gång som altarutsmyckning till Pilgrimskapellet vid S:t Olofsholm. Nu har den målningen fått två sidostycken, likt vingar, och han appellerar triptyken till Ikaros som flög så högt att solen smälte hans vingar av vax. Det gäller att hålla måttan!
Utställningen inleds med en målning "Karta". Här har världen fått formen av en labyrint, den längsta vägen som står i motsats och kontrast till den kortaste av alla vägar - fågelvägen.

*
Det skira och lätta i detta måleri får Harald Ahlmans bilder att lyfta och sväva, kanske beror det också på fågelperspektivet. Visst, det var inte med tanke på flygplatsen de här målningarna från början kom till, men utställningen ger upplevelsen av en flygtur eller en flygresa och den där härliga känslan att återvända hem.
Appropå upplevelse så reagerar Harald Ahlman starkt över ordet "upplevelseindustri" i konstsammanhang. Och han reagerar mot den utveckling som Öppna ateljéer tagit. Därför vill han berätta att han inte längre deltar i det arrangemanget även om det också finns goda sidor med mötet mellan konstnären och en publik.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!