Högskolans manusstudenter lämnar ön
Tio förstaårs-elever drabbas när Högskolan lägger ner utbildningen "Att skriva för film".
Sista manus för film från högskolan. Högskoleutbildningen Att skriva för film läggs ner och scener ur studenternas slutmanus framförs på länsteatern av skådespelare, i närvaro av filmproducenter.Foto: Rolf Jönsson
Foto: Rolf Jönsson
Nu tvingas de lämna utbildningen oavslutad och utan examen från den treåriga utbildningen.
- Högskolan har inte förstått potentialen med en så här kvalificerad utbildning, slår kursansvariga Elisabet Edlund fast.
1997 var hon med vid starten av den då ettåriga utbildningen som sedan blev tvåårig.
"Att skriva för film 1" är en utbildning med 60 högskolepoäng i ämnet manusutveckling och med behörighet till "Att skriva för film 2" med lika många poäng.
- Manus är grunden för all filmproduktion och efterfrågan är stor i Sverige på manusskribenter med utbildning, särskilt unga, kvinnor och med etnisk blandning, konstaterar lektor Ylva Julén, ämnesansvarig i manusutveckling för film 2 vid högskolan på Gotland.
Trots detta väljer Hgo att lägga ner utbildningen. På måndagen fick årets tio manusstudenter sluta efter sitt första år.
- Argumenten skiftar, men tydligt är att denna unika utbildning inte stämmer med högskolans vision och den anses dessutom kostsam. Det är en konstnärlig utbildning och därmed resurskrävande och med hög lärartäthet.
Samtidigt ger den en högre studentpeng, konstaterar Oskar Tornström, högskoleadjunkt i manusutveckling för film.
I går gav manuseleverna prov på sitt berättande. I dag är det tredjeårseleverna tur. Pitch och reading, ett sätt för manusförfattare att presentera och beskriva sin idé, står på programmet som blir till en blomsterfylld examen.
På länsteaterns scen blir scener ur manusstudenternas slutmanus framförda av professionella skådespelare inför Eden film och producenterna Johan Liljeström och Staffan Julén.
- Våra elever är morgondagens film- och upphovspersoner. Utan berättande blir det inga filmer. Men det tar tid att först hitta sin personliga berättarröst, och att våga och vilja uttrycka sitt berättande. Det sker i form av ett manus som är ett råmaterial och en arbetsmetod, förklarar Elisabet Edlund.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!