Friskolan Athene har dans på schemat, Kulturskolan Gotland fortsätter att utveckla dansverksamheten och dans finns hos studieförbund, i föreningar och på privata dansskolor.
Samtidigt finns inte dans i den kommunala gymnasieutbildningen på Gotland och på Folkuniversitetets eftergymnasiala Gotlands Dansutbildningar är ingen elev från ön.
- Det är angeläget att gymnasieskolan åter erbjuder dans som ämne och utbildningsinriktning, säger Gia Schager.
Hon är regional danskonsulent på Gotland med uppgift att främja dansen på ön. Fokus är inställt på strategiskt nätverksbyggande för dans med både spets och bredd.
- Barn och ungdomar är prioriterade grupper. Det finns många olika sätt att nå barn och ungdomar med dans men avgörande är att nå eleverna med dans i skolan, förklarar hon.
Dans i skolan, med en danspedagog som arbetar tillsammans med lärare i matte, svenska, språk och idrott är ett exempel.
- Dans i lärandet är en av delarna detta läsår inom satsningen Skapande skola för 14 klasser i årskurs 1 till 9 vid tio skolor på ön, berättar Gia Schager.
Gråboskolan, Klinteskolan och Humlegårdsskolan är exempel på skolor som också nås av dans i undervisningen genom Kulturskolans kultur-i-skolan projekt.
"Dans på scen", under våren kommer en dansföreställning på turné för gotländska mellanstadiebarn, "Den sagolika dansen" ett förskoleprojekt med en danspedagog i fjol och en rad dansproduktioner arrangerade i samverkan med den regionala danskonsulentverksamheten är andra exempel.
- Dans bör finnas med i skolan som eget kunskapsområde och obligatoriskt ämne, precis som bild och musik. Ett av målen i det regionala handlingsprogrammet är att alla barn och ungdomar i grundskolan ska
få möta dans som scen-
konst, både som utövare och som publik, under tiden i skolan, slår danskonsulenten fast.