Imponerande bok om gotländsk verkstadshistoria
Bröderna Graham, Otter, Fole mekaniska...Jodå, jordbrukarön Gotland har också haft sina industrier, några riktigt framgångsrika. Nu kan du få veta allt, eller åtminstone nästan allt, om dem i boken "Verkstadsindustrin på Gotland".
Det byggdes hundratals järnvägsvagnar på Gotland. Här är en som gick till en lokal järnväg, Slite-Roma järnväg. Levererad från Fole mekaniska 1907.
Foto:
De inleder "Verkstadsindustrin på Gotland" på Stenvalls förlag med Graham Brothers i Hangvar/Visby som på 1850-talet startade första verkstadsindustrin på Gotland.
Men största delen av boken ägnas P A Otters verkstad utanför Österport och Fole mekaniska verkstad som startade i liten skala i Fole men flyttade till Visby och växte till en riktig stor industri med hundratalet anställda.
Betyg på cheferna
Både Otter och Fole mekaniska byggde avancerade saker som lokomobiler och järnvägsvagnar. Och då man kommer in på det sistnämnda är ju bägge författarna på sin mammas gata och det blir alltså mycket av den varan.
Men de har också studerat sådant som fackliga frågor; arbetsförhållanden, löner och arbetsmiljö. Redan kring förra sekelskiftet inspekterades arbetsplatserna av myndigheterna. Otter får i stort sett uselt betyg med en "ogin" chef, medan Vigstens Fole Mekaniska framställs som en riktigt bra arbetsplats med chefen som "en präktig karl".
Men både Otter och Fole Mekaniska gick i konkurs vid seklets början, dock fortsatte verkstadsverksamhet vid Stenkumlaväg fram på 1950-talet.
Imponerande fakta
Också en rad andra verkstäder beskrivs. Som Visby Nya Mekaniska verkstad som låg där nu ICA Atterdags butik ligger och som också byggde järnvägsvagnar. I Eksta fanns ju Ferdinand Petterssons verkstad, som ännu står kvar, och i Klintehamn fanns och finns ännu Cedergrens.
Författarna nöjer sig inte med det. De ger sammanfattningar, analyser, tabeller över anställda och statistik över vad verkstäderna tillverkade. Imponerande!
Imponerande är också den digra källförteckning som visar att författarna verkligen läst på. Inte minst har de utnyttjat Nils Söderberg suveräna tidningsregister, som varit till så stor nytta att boken tillägnas den gamle överstelöjtnanten.
Boken avslutas med sida efter sida med listor över de järnvägsvagnar som tillverkats på ön och man tappar nästan andan av allt!
Boken har dessutom massor av bilder, men vad som drar ner helhetsintrycket är den ganska tråkiga redigeringen.
Verkstadsindustrin på Gotland
av Martin Ragnar och Christer Ahlberg
Stenvalls förlag 2010
av Martin Ragnar och Christer Ahlberg
Stenvalls förlag 2010
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!