J H Romans sånger via cembalo och sopran

Kultur och Nöje2005-12-28 06:00
Cembalons spröda klang ljöd i domkyrkan när Johan Helmich Roman stod på programmet i domkyrkans musik- och gudstjänstdagar Excelsis, årgång fem, som fortsatte på tisdagen.
Men denna gång var det inte den svenske tonsättarens (1694-1758) orkestermusik - som Drottningholmsmusiken - som stod i förgrunden utan fastmer dennes sånger. Det var duon Karin Strinnholm Lagergren-sopran och Denise Engman-cembalo som stod för denna lunchkonsert.
Karin Strinnholm Lagergren är välkänd som dirigent för Capella Gotlandica men medverkar också i exempelvis barockensemblen Sagittarius. Denise Engman är verksam som solist och kammarmusiker i bland annat Musica Vitae, Norrbottens kammarorkester samt i flera egna barockensembler.
Roman ansåg att texterna var mycket viktiga, de skulle användas för att färga musiken till sångerna och musiken blev då i sin tur originell i såväl form som melodik. Han skrev emellanåt egna texter men tonsatte även texter av samtida diktare och komponerade ett flertal sånger till bibeltexter.
Konserten var indelad i tre delar där den första omfattade bibeltexter, det vill säga Romans texter ur Psaltaren. Men dessa utgick förstås från en annan helig skrift än dagens, då handlade det om Karl XII:s bibel från 1703.
I andra delen var det Romans resor som stod i förgrunden. Bakgrunden till resorna var att det erfordrades vistelse utomlands av alla som på den tiden satsade på en verksamhet som kompositör. Roman vistades främst i London i studiesyfte och det gjorde förstås intryck eftersom han till och med en period ingick i Georg Friedrich Händels orkester. Klara spår av Händels "Messias" kan också återfinnas i Roman-verk liksom Bach-liknande satser. Texternas ursprung här är inte alltid känt, det kan även i dessa "rese-sånger" i något fall handla om Romans egna som i "The happy man".

Avslutningsvis bjöds några kompositioner med texter av finlandssvenske Jacob Frese. Roman agerade här som fri konstnär och gjorde sitt eget urval ur författarens ofta längre dikter. Strinnholm Lagergren och Engman balanserade detta genom att interfoliera sin sång/musik med att högläsa de utelämnade delarna.
Cembalons i dag inte så ofta hörda toner ger automatiskt en återkoppling till anno dazumal vilket naturligtvis bidrog till att konserten kändes synnerligen äkta och genomarbetad. Och det var ett rikhaltigt program som duon bjöd när de nu uttömmande introducerade och presenterade J H Romans ofta något undanskymda vokalverk.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!