Jazziga varma toner på visafton
Stämningsfullt. Lena Bogegård, Annika Fehling, Emeli Jeremias, Emilio Estrada och Anders Alm bjöd på en blandning av eget och andra visförfattares material under viskvällen på länsteatern. Foto: Magdalena Olsson
Foto: magdalena olsson
Med artisternas gemensamma musikaliska insatser, bland annat framförda på gitarr, munspel, cello, bas, fiol och piano, lyftes viskvällen till en musikalisk höjdpunkt.
Kvällen inleddes av sångförfattaren och cellisten Emelie Jeremias. Med en egen och träffsäker tolkning till "Hönan Agda", växte hennes egen personliga Cornelis-hyllning fram.
En gripande och stark tolkning gjorde Lena Bogegård när hon sjöng Ted Ströms "Vintersaga", där klassiskt skolade Emelie Jeremias samtidigt visade ett brett och spännande musikaliskt register på cellon.
De gotländska väl samspelta visförfattarna Annika Fehling och Emelie Jeremias bidrog med egen text och musik, som de fortsatte att utforska tillsammans på scenen. Tillsammans gjorde de på gitarr och cello en spännande musikalisk vändning i en tolkning som började i traditionell viston på Emelie Jeremias cello.
Tonerna fortsatte vidare till Evert Taubes Oxdragarsång, för att sedan ta slutlig form i Annika Fehlings tonsatta tolkningar av Nils Ferlin.
Emelie Jeremias lyfte frågan om vad visan egentligen är. Hennes sammanfattning blev att allt från medeltidens tolkningar, till dagens singer-songwriter ryms i den.
Samtidigt är budskapet och berättelsen det centrala i genren.
Något som inte alltid behöver innebära att en visa sjungs och berättas verbalt, underströk hon innan hon presenterade sin kollega, violinisten Emilo Estrada.
Länsteaterns ny-gamla medarbetare Emilo Estradas svarade med finstämda och skickligt framförda jazziga toner i sitt solo på fiol, och det rådde ingen tvekan om att det även går att berätta utan ord.
Den musikaliska satsningen på länsteatern var endel av firandet av visans dag, "Visa day", som hölls runt om i landet i lördags.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!