Johan Söderberg inspirerade sin publik med puls och rytm

Kultur och Nöje2007-09-05 06:00
Puls och rytm genomsyrar musikern, filmaren, regissören och filmklipparen Johan Söderbergs produktioner, något som han gav en mängd prov på under det seminarium han i går höll på Folkets bio. Därutöver finns det ofta ett angeläget humanistiskt och politiskt budskap.
Speciellt inbjudna var eleverna på filmgymnasiet och filmstudenterna på Högskolan, men här fanns ytterligare en stor publik av filmfolk som bara lät sig inspireras under några timmar.
Mycket av det Johan Söderberg producerar talar för sig självt, på vita duken eller i videon, så också den utställning och de videoinstallationer som den här veckan kan ses och höras på Folkets bio i Visby.
Och redan på fredag blir det redovisning av de filmer som studenterna just nu håller på att göra på temat "hållbar utveckling", egna reflektioner och tankar, en del av veckans workshop, som sedan läggs ut som en online-utställning på den interbetbaserade sajten YouTube.

*
Som klassiskt utbildad slagverkare började han sitt seminarium med att åhörarna rent praktiskt fick testa det här med takt och rytm och utröna vilka sinnen som behöver användas och det visade sig att ögonen är lika viktiga som öronen, något han själv tagit fasta på som både musiker och filmare.
Med en mängd olika filmsekvenser ur sitt eget digra arkiv, här samlade i en dator med tillhörande dj-mixer, blev det till en början taktfast och medryckande musikvideos med bandet och konstnärskollektivet Lucky People Center där Johan Söderberg sedan 1990-talet varit en central medlem.
Han visade musikvideos, reklamfilmer, spelfilmssekvenser, artworks och sin taktfasta filmmusik som ofta är både medryckande och rolig och som oftast också tar ställning i olika frågor.
Men han är samtidigt noga med att poängtera att han bara är här för att inspirera, inte för förmedla budskap eller vinklingar i andras konstnärliga utövande.

*
Som både fängslande och upprörande exempel visade han hur han samplat och återanvänt exempelvis nyhetssändningar och gjort om dem till musikvideos. Starka scener som polisbrutaliteten mot Rodney G King i Los Angeles 1992 som slutade i våldsamma upplopp har blivit en av Johan Söderbergs absoluta "hitlåtar", liksom en video med bilderna från de franska kärnvapenproven vid Mururoaatollen i Stilla havet.
Bara en enda gång under 20 års produktion har han blivit anklagad för filmstöld, den gången av en firma som tillverkar avrättningsmaskiner, men när de senare såg videon tog de tillbaka alla skadeståndsanspråk.
Johan Söderberg använder sig gärna av samplade filmsekvenser av kända politiker och personer som Blair, Bush, Putin och Bill Gates och när han sedan klipper ihop bilderna med låtar som "Just a gigolo" eller "Sudda, sudda" blir det riktigt, riktigt roligt - och inspirerande.

*
Den här sidan av Johan Söderbergs verksamhet är ändå inte den han lever av. För att försörja sig jobbar han mycket med att klippa reklamfilm och musikvideos med flera av rockvärldens största artister, som Madonna eller Robbie Williams, eller svenska storheter som Robyn, The Knife eller Kent.
Han visar några musikvideos för att förklara klippteknik där puls och rytm är fokus. Han gav också en del exempel på reklamfilm, både "äkta" och fejkad och publiken hade i går ganska svårt att avgöra vad som egentligen var vilket.
Men roligt och inspirerande var det absolut.
Videobar på Folkets bio:
Onsdag 5 sept: Filmvisning: Tokyo Noise.
Torsdag 6 sept: Filmvisning: Information is free, Read My Lips Special, The Voice, eftersnack med Johan Söderberg.
Fredag 7 sept: Studenterna på Högskolan redovisar sin övningsfilm de har producerat. De arbetar med Johans filmmaterial och efter temat "Hållbar Utveckling". Materialet ska studenterna lägga upp på "Youtube" och redovisa därifrån.
Filmvisning: Lucky People Center.
Stor fest på Effes med Johan Söderberg och konstnärskollektivet Glimpse.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!