Keramik anpassad till dörren på galleriet

Med utgångspunkt från en mångtusenårig indisk tradition utvecklar Lokatta keramik i Barlingbo en ny teknik för skulptural keramik. Likt krukmakarna i Ayanaar i södra indien som byggde tempelskulpturer till gudarna bygger Åke och Eva Nobling sina föremål med samma monolitiska teknik och på Gocart Gallery i Visby (fd Galleri 5) visar de nu upp resultatet för första gången.

Eva Nobling.

Eva Nobling.

Foto: Tommy Söderlund

Kultur och Nöje2009-05-16 04:00
Paret Nobling som 1996 flyttade sin keramiska produktion från byn Lo i Ångermanland till Gotland har de senaste två-tre decennierna gjort åtskilliga resor till Indien för att studera keramiska processer. De senaste resorna har gått till staden Ayanaar i Tamil Nadu i södra Indien där de nu också fått förtroendet att göra ett utbyte med Gotland.
En av Ayanaars krukmakare kommer i augusti till Gotland och medverkar under det seminarium som kommer att hållas med gotländska keramiker där tekniken ska spridas vidare på ön.
Det handlar om ett nytt sätt att bygga monolitiska former, det vill säga att de byggs och bränns i ett stycke.
För ändamålet har de tillsammans med Helena Andreeff och Staffan Laurin, som också gjort många resor till Indien, startat "Föreningen nya tekniker för keramisk skulptur".

Hittat det optimala
Utställningen på Gocart Gallery visar med eftertryck hur tekniken kan användas, även om dörrarna till galleriet sätter begränsningar när det gäller storleken på skulpturerna.
I Indien blandar man leran med risagnar för att skapa hållbarhet. Åke och Eva Nobling har experimenterat med flera olika organiska produkter och hittat det optimala för vårt klimat - nämligen hackad halm.
Tidigare har de försökt med lin, hampa och sågspån.
Formerna och skulpturerna som de nu visar upp på Gocart Gallery är en syntes av intryck från både Indien och Gotland.
Torn och tinnar på Pushkar Palace, palatset i den heliga staden i Indien, står sida vid sida med gotländska raukar och klippformation från Sigsarve strand.

Härlig utställning
Mest iögonfallande på galleriet är stolarna och fåtöljerna, som naturligtvis kan brukas till det de är byggda som.
Mitt på golvet står en "prinsesstol" och en "kungsstol" är på gång.
De vackra krukorna med sin skrovliga yta är prydliga, men behöver säkerligen någon form av glasyr för att bli vattentåliga.
På utställningen visar de också några mindre keramiska former som är bygga på det ursprungliga sättet, det viss säga med risagnar.
En härlig skulptur har de gjort med intryck från en resa till ögrupperna Andamanerna och Nikobarerna där de stötte på ursprungsbefolkning som fortfarande lever helt skild från resten av världen. Vissa av stammarna där är fientligt inställda till omvärlden och mycket få vita har kommit folket nära då de fortfarande bevakar sitt territorium med pil och båge.
En härlig utställning för galleriet som från och med i dag bytt namn till Gotland Contemporary Art Gallery och utställningen visas till och med 3 juni.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!