NÀr Beate Grimsrud nominerades till Nordiska rÄdets litteraturpris 2011 för romanen "En dÄre fri" var litteraturskribenten Maria Schottenius pÄ Dagens Nyheter sÀker pÄ att priset skulle tilldelas Grimsrud, men sÄ blev det inte.
ââDet Ă€r ett stort och mĂ€rkvĂ€rdigt författarskap som utan att romantisera psykossjukdom fĂ„r oss att leva med i tankar och kĂ€nslor som rör sig i andra sfĂ€rer Ă€n de vanliga. âEn dĂ„re friâ tillhör de nordiska romaner som rusar rakt in och rubbar vaneseendet. BerĂ€ttelsen Ă€r stark och smĂ€rtsam, beskriver stort lidande, men ocksĂ„ vitalitet, lekfullhet och vĂ€rme. Hennes konstnĂ€rliga gĂ€rning förmedlar en livsenergi mot alla odds, sĂ€ger Maria Schottenius.
Oavbrutet kreativ
Författaren Inger Alfvén var mycket nÀra vÀn till Beate Grimsrud och de har ocksÄ arbetat ihop med flera barnböcker, bland annat serien om Lydia och serien om Alba och Adam.
ââDet var fantastiskt roligt att jobba med henne. Det var texten som gĂ€llde, hon hade ingen som helst prestige. Vi hade ett fint samarbete, sĂ€ger Inger AlfvĂ©n.
Hon beskriver Beate Grimsrud som en grÀnsöverskridande författare, i ordets bÀsta bemÀrkelse, som skrev bÄde fantasirikt och realistiskt pÄ en och samma gÄng. Och med en röst och ett tonfall som inte liknande nÄgon annans, sÀger Inger Alfvén.
ââHon kunde beskriva vĂ€ldigt konkreta detaljer, bĂ„de komiska och tragiska, sĂ„ att man samtidigt bĂ„de skrattade och grĂ€t. Hon hade en stark kĂ€nsla för bĂ„de tajmning och humor, och Ă€ven de mest förfĂ€rliga saker hon berĂ€ttade om fick ett tonfall som inte bara var bedrövligt.
Inger Alfvén ger en bild av Beate Grimsrud som en person som kunde omvandla allt i sitt liv till berÀttelser.
ââBeate var oavbrutet kreativ och hade sĂ„ mĂ„nga bollar i luften. Allt hon tog i blev nĂ„got.
Glasklar blick
Beate Grimsruds sista roman "Jag förelÄr att vi vaknar" gavs ut hösten 2019. I arbetet med den bad hon författaren Malin Nord om hjÀlp och de bÄda arbetade tÀtt tillsammans med att fÀrdigstÀlla boken.
ââHon hade enormt mĂ„nga anteckningsböcker för hon skrev hela tiden. SĂ„ jag hjĂ€lpte henne helt enkelt â hon lĂ€ste högt ur böckerna och jag skrev ned det hon lĂ€ste, och nĂ€r hon hörde sina egna meningar blev hon inspirerad och kom pĂ„ nya scener i stunden. Det var vĂ€ldigt speciellt. Jag lĂ€rde mig att höra pĂ„ hennes röst om hon lĂ€ste ur anteckningsboken eller kom pĂ„ nytt. Om det var en helt ny scen gĂ€llde det för mig att fokusera och fĂ„nga in den i datorn sĂ„ att scenen inte skulle försvinna. Det var en kĂ€nsla av magi, berĂ€ttar Malin Nord och fortsĂ€tter:
ââJag Ă€r vĂ€ldigt tacksam att jag fick vara sĂ„ nĂ€ra hennes tankar i det skrivande arbetet. Hon var otroligt generös. Hon sa flera gĂ„nger att jag skulle sno saker frĂ„n henne, tĂ€nka pĂ„ hennes tankar som en second hand-affĂ€r.
Malin Nord beskriver det som att Beate var fri i tanken och hade en helt egen, glasklar, blick pÄ vÀrlden.
ââDet var som att hon avklĂ€dde alla lager av vĂ€rlden. Jag tĂ€nker att hon visste mer om vĂ€rlden Ă€n mĂ„nga andra. Jag tĂ€nker pĂ„ hennes blick i texterna, och i livet, som ett mjukt och samtidigt oerhört starkt ljus, sĂ„ som tröst kan vara. Varje gĂ„ng jag lĂ€ser henne ser jag nĂ„got som jag inte har sett förut.
Och för Malin Nord var Beate Grimsrud mer Àn en kollega, hon var en vÀn och en kÀlla till inspiration.
ââHon tog skrivandet pĂ„ stort allvar, det var vĂ€ldigt inspirerande. Vi hade vĂ€ldigt roligt nĂ€r vi jobbade. Hon var lycklig nĂ€r hon skrev, fast hon skrev om svĂ„ra saker. Skrivandet var hennes lyckliga plats.