Det blir en spännande vernissage för Gotlands konstskolas elevutställning på Konstmuseet på lördag. Inte minst i rummet där eleverna i projektkonstutbildningen presenterar sina avgångsprojekt och där besökarna ställs inför vissa val. I rummet pågick i går en febril aktivitet för att få allt förberett inför öppnandet.
- Nervöst. Nu är vi i action och det gäller att ha det under kontroll. Att göra allt klart tar längre tid än man tror. Verken får inte ta ut varann och de kan både komma fram bättre eller "försvinna" under vägen från ateljé till utställningsvägg, konstaterar Annelie Milton i projektkonstrummet.
Där har Jennie Olofsson närkontakt med golvet där hon ritar rader av siffror, ett tålamodsprövande arbete.
- Det gör inget om besökarna suddar ut siffrorna, jag undersöker hur man förhåller sig till rummet och ska se hur besökarna beter sig på vernissagen. Men lite skeptisk blir jag när jag väl sitter här och skriver...
Över henne svävar vad som ser ut som välvda, tunna plastlinor men de är gjorda i glas och ingår också i platsundersökningen.
- Går det sönder så gör det.
Ursprungligen från Stånga har hon efter utbildning till glasblåsare i Danmark nu återvänt till Gotland. Här hyr hon in sig vid Wisby glasblåseri när hon gör sina egna projekt.
Agnes Lundgren kommer att genomföra en performance vid vernissagen. På väggen hänger en svart tavla av klassisk skolmodell. På den ska hon upprepade gånger skriva ordet "Förlåt".
- 300 gånger blir det. Jag har valt att undersöka begreppet "förlåt", vad som händer när det ställs i en offentligt laddad situation, vad det väcker för känslor och reaktioner.
Verket kommer också att filmas, såväl på vernissagen som en gång utan folk närvarande.
Konstskolans två, ettåriga utbildningar visas tillsammans även i år och eleverna i grundutbildningen visar ett noga utvalt koncentrat av sina skapade processer under året.
Konstskolans konstnärlige ledare Torbjörn Limé konstaterar att nytt för i år i elevgruppen har varit de olika språk som hörts och som bland annat är ett resultat av skolans påbörjade internationella inriktning.
Yui Mihara har bidragit med japanska. Hon hade aldrig hört talas om Gotland innan hon började studera här.
- Men en av mina bästa vänner är svenska och jag ville studera i Sverige. Hon undersökte vilka konstskolor som fanns. Vissa krävde dock kunskaper i svenska men här är det mera öppet. Och här kan jag hålla fokus, säger hon och framhåller att i hemstaden Osaka, med åtta miljoner invånare, är det så mycket annat som påverkar.
Hon hade inte målat på tio år när hon bestämde sig för att åter börja.
- Jag har alltid velat göra detta.
Nu vill hon fortsätta med konststudierna. Men det har uppstått ett problem.
- Jag vet inte var, eventuellt ett andra år här. Men jag fick inte visum för ytterligare vistelse i Sverige, utbildningen är inte tillräckligt avancerad är beskedet jag fått.
Sammanlagt är det 25 elever som ställer ut.