Konstfackselever visar smycken och kroppar

Under temat "Slow art" fortsätter Körsbärsgårdens konsthall att presentera nya konstnärer och under överinseende av den avgående rektorn på Konstfack var det i tisdags vernissage för fem nyutexaminerade konstfackselever."Konstfack - Smycken och Corpus" visar tekniker, material och arbetsprocesser som är extremt arbetskrävande.

Anna Nordström poserar med ett av Mia Larssons halssmycken av återanvända materiel, här blåmussleskal som blivit över efter matlagningen.

Anna Nordström poserar med ett av Mia Larssons halssmycken av återanvända materiel, här blåmussleskal som blivit över efter matlagningen.

Foto:

Kultur och Nöje2012-07-12 04:00

Temat för de fem konstfackseleverna är smycken som utställningsobjekt och de har alla avslutat sina studier på Konstfacks avdelning Ädellab. Här visar de nu patinerade och vackra smycken och beklädnader i en blandning av nya och återanvända material - och ofta med en historisk koppling.

Hanna Rönnbäck kallar sina smycken "Burried under a thick layer", för rituella objekt. Hon har arbetat med en idé om en framtid där det västerländska samhället just har grävts fram av arkeologer som analyserar kvarlevorna och riterna hos ett västerländskt stamsamhälle.

Tanken kan kännas svindlande. Hur långt fram i tiden detta kan bli en realitet kan vi bara fantisera om, både ur ett kulturellt och miljömässigt perspektiv.

Hanna Rönnbäcks objekt får oss att fundera över vår egen kultur och tillhörighet, våra rötter och uppväxt.


Återanvändning
Anna Nordströms objekt "Damaged Goods" är inte lika kroppsnära, mera metaforer för människans känsloliv. Hennes skålar och kärl kan i någon form vara funktionella men bör mera ses som kroppsliga objekt eller kanske fristående personer.

Hon vill frammana känslan om hur vi lagar oss själva efter en kris och den där fantastiska känslan när man väl kommit ut på den andra sidan efter att något hemskt eller djävligt hänt.

Mia Larsson har med sina halssmycken förhållit sig till materialet, i det här fallet återanvändning av den mat som serveras på restauranger - blåmusselskal och pärlemor från ostron.

Hon tänker hur ostronet använder pärlemor som skydd och hur vi själva använder amuletter och talismaner till vårt eget skydd. Hennes egen utmaning var att förhålla sig till ett material vilket bland annat resulterat i en halskrage skapad av miljövänlig plast, stärkelse, sand och krossade ostronskal.


Skönhet som begrepp
Mike Årsjö har arbetat med illusioner av skydd i materialen aluminium och gummi. Formen är bland annat en medeltidsliknande ringbrynja eller en halskrage. Det ser starkt och skyddande ut, men är som sagt bara en illusion.

Utan värderingar har Monika Strasser arbetat med skönhet som begrepp. Hon ställer ut skönhetsverktyg som får betraktaren att funder över vad skönhet egentligen är.

Kanske funderar vi själva, precis som konstnären, varför naturens eget förfall är något vi ofta söker oss till, och varför det mänskliga förfallet och åldrandet motverkas till varje pris.

Med denna utställning har Körsbärsgårdens konsthall i år presenterat sex avgångselever från Stockholms konsthögskolor, ett initiativ som kommer att fortsätta.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!