Kontrasterna formar Björn Hammarströms måleri

Konstnär. Björn Hammarström ställer ut målningar på Ridelius. Pappas växthus (tecknaren Nils Hammarström) är ett av hans återkommande motiv.Foto: Rolf Jönsson

Konstnär. Björn Hammarström ställer ut målningar på Ridelius. Pappas växthus (tecknaren Nils Hammarström) är ett av hans återkommande motiv.Foto: Rolf Jönsson

Foto: Rolf Jönsson

Kultur och Nöje2010-04-17 04:00
Vägar som slingrar bort över öppna landskap. Skuggor som faller tungt längs en övergiven sandstrand. En ensam bil står vid en upplyst mack, allt annat ligger i mörker. Ödsligheten i Björn Hammarströms målningar väcker frågor och tankar om vad som kan finnas bortom tomheten, samtidigt som de förmedlar en kontemplativ känsla.
De 17 målningarna som han nu visar på Ridelius har han målat det senaste halvåret, men många av motiven är återkommande och har redan figurerat i tidigare målningar. Ett av dem är pappa Nils växthus, som han byggde i hörnet av trädgården. Huset tar form i ljusdunklet.
- Det stod i den mörkaste platsen i trädgården, och det det växte aldrig något vidare i det, berättar Björn Hammarström.
Under många år bodde han i en före detta butik i Östergarn och många av motiven till målningarna har han hämtat i trakterna. Yttersta vägen på Närsholmen är ett annat motiv där vägen i det starka ljuset blir näst intill vit.
Motsatserna mellan det ljusa och det mörka är viktig när han målar.
- Jag brukar utgå från teckningar eller från foton som jag skriver ut genom en dålig laserskrivare. Då får jag fram de rätta kontrasterna mellan ljuset och mörkret, säger han.
Yttersta piren på Visby hamn är hans egen tolkning på "Lands End". Ett fåtal bilar skymtar på den öde parkeringen där ljuset flödar. Macken vid värmekraftverket ligger nära hans nuvarande hemadress. Ett orange sken sprider sig över bilen och den ensamme mannen som tankar. I övrigt är mörkret runt om påtagligt och näst intill svart. För att få fram den rätta kompositionen plockar han bort och flyttar om i motiven. Bilarna var fler från början, berättar han.
- När jag fastnar för ett motiv arbetar jag vidare och ändrar detaljerna. Mina målningar är inte fotografiska, även om det kan uppfattas så.
Porträttet av kvinnan som sitter framför en laptop och läser avviker. Den går i tydlig gråskala. Ljus och mörker spelar längs väggarna.
- I porträtt från äldre tider brukade personerna sitta och läsa en bok. Det här här min variant, säger Björn Hammarström.
Denna lördag har Björn Hammarström vernissage på Ridelius. Utställningen fortsätter till och med den 8 maj.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!