Kritik mot indragen sponsring

Obegripligt och snudd på kriminellt. Det är några reaktioner på att Svenska Spel slutar att sponsra Medeltidsveckan – och kultur – från och med nästa år. Men Svenska Spel tycker att kritiken är orättvis.

Kultur och Nöje2010-06-08 04:00
Efter drygt 20 år slutar Svenska Spel som huvudsponsor för Medeltidsveckan. Det årliga stödet på 400 000 kronor blir därmed de sista sponsorpengarna till kultur över huvudtaget från det statliga bolaget. Endast 144 000 kronor per år från Penninglotten blir kvar.
Bakom beslutet ligger en ny sponsorstrategi, som enligt företagets sponsoransvarige, Johan Lindvall, syftar till att satsa på det som gagnar varumärket bäst. Och uttalandet i GT i förra veckan att det i den nya sponsorstrategin "inte finns utrymme för sponsring av kultur, underhållning och arrangemang av humanitär karaktär", har retat upp kulturarbetare på ön.

Obegripligt beslut
Marita Jonsson, kulturentreprenör och en av initiativtagarna till Medeltidsveckan, tycker att beslutet är obegripligt.
- Det är ofattbart att de väljer att göra så här. Det är ändå ett statligt företag som går med vinst på spelande, säger hon.
Marita Jonsson säger att tidigare ledning hade en helt annan syn på kultursponsring.
- Förre vd:n Meg Tivéaus var väldigt angelägen om att stödja kulturen, som fick lika mycket som idrotten. Så man undrar vad det är som har hänt på ledningsnivå, säger hon.

Satsa på kultur
Ännu hårdare i sin kritik är skulptören Sanny Laurin.
- Det är på gränsen till kriminellt att säga att man inte håller på med humanitär verksamhet. Vi bor dessutom i en kulturstad, så det är här de borde satsa på kultur, säger han.
Även Marita Jonsson tycker att Svenska Spel istället borde dra nytta av att Gotland är så förknippat med kultur.
- Medeltidsveckan har ju varit enormt framgångsrikt både nationellt och internationellt och stora kulturevenemang är ju väl så viktiga som sportevenemang, säger hon.

Orättvis kritik
Men Johan Lindvall på Svenska Spel tycker att kritiken är orättvis.
- Jag kan förstå att man kan bli upprörd, men man kan inte ge sig på ett företag som har hjälpt till i 24 år. Bara för att man omsätter mest pengar betyder det inte att man ska sponsra mest, säger han och undrar var de lokala företagen är.
För det lokala näringslivet generar Medeltidsveckan ansenliga summor. 2007 spenderade Medeltidsveckas besökare totalt 184 miljoner kronor, enligt en undersökning från Turismens Utredningsinstitut.
Medeltidsveckans främsta intäktskälla blir nu försäljning av biljetter till tornerspelet. Och Marita Jonsson tror att det blir tufft för arrangören att överleva.
- Jag tror det här är förödande för Medeltidsveckan. Det finns få stora sponsorer på ön och jag vet hur svårt det är att bygga upp någonting på nytt, säger hon.

Statliga Svenska Spel gjorde förra året en vinst på närmare fem miljarder kronor.
500 miljoner gick till Riksidrottsförbundets barn- och ungdomssatsning Idrottslyftet. Resten av överskottet gick till statskassan.
200 miljoner gick till i huvudsak idrottssponsring.
På Gotland får idrotten cirka 1-1,5 miljoner per år.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!