Kvinnorna tar plats i kyrkan

Playroom madonna. Som Westphalenstipendiat i höstas gjorde Jessica Lundeberg bilden Pink madonna, följd av Playroom madonna som visas i utställningen Jag i Maria.

Playroom madonna. Som Westphalenstipendiat i höstas gjorde Jessica Lundeberg bilden Pink madonna, följd av Playroom madonna som visas i utställningen Jag i Maria.

Foto: Rolf Jönsson

Kultur och Nöje2009-03-06 04:00
Jag i Maria, heter en ny utställning med självporträtt gjorda av 14 kvinnliga konstnärer på Gotland.
Vernissagen är i Sankta Maria nu på söndag den 8 mars som är den internationella kvinnodagen.
I samband med mässan i Visby domkyrka invigs också kyrkorummet som ny utställningslokal.
-Utställningen inleder en ny tid och en ny satsning i Sankta Maria. Visby domkyrka ska utställningsanpassas. Bland annat ska ny belysning sättas upp. Finansieringen för detta är redan ordnad, berättar domprosten Mats Hermansson.
Han konstaterar att när Sankta Maria för snart elva år sedan återfick en Mariabild var det en replik av en medeltida bild. Med praktfull förgyllning förvånade den många. Nu framträder den i all sin prakt med en given plats i domkyrkorummet.
Nu samtalar den i ögonfallande gyllene Mariabilden, med permanent placering på östväggen ovanför dopfunten med musselcuppa av kalksten från 1200-talet, tillfälligtvis med Danserskan av Barbro Lind, en arkaiskt sparsmakad bild som i litet format ändå upptar rummet.
- Jag i Maria är den första av flera kommande utställningar i Visby domkyrka. Kanske har vi här i västerlandet, även om vi tagit till oss musiken, fastnat i pratet. Nu behöver vi ta till oss bilden i samtalet.
Domprosten lyfter fram Maria i den kristna historien. Som guds moder är och har hon ständigt genom århundraden varit lika aktuell. Vid söndagens högmässa kommer Mats Hermansson att förmedla dagens evangelietext i sin predikan.
- Den handlar om en kvinna med en sjuk dotter som söker upp Jesus för att få hjälp. Hon avvisas men ger inte upp och det verkar som om, i en frimodig tolkning, att hon faktiskt påverkar Jesus och han ändrar sig.

Med mångfacetterade självbilder av Maria i utställningen profileras nu konsten, jämte ordet och musiken, som ett av kyrkans språk.
Deltagande konstnärer i utställningen är Barbro Lind, Anette Blomberg, Eva Helin, Judith Dekker, Karin Landin Larsson, Kristina Laurent, Mona Malmström, Lena Scharp, Ewa Bergenwall, Jessica Lundeberg, Jessika Nilsson, Agneta Gazelius, Pia Ingelse och Åsa Ardin Kedja.
- Kvinnor befolkar kyrkans verksamhet och kyrkbänkarna. Med denna utställning öppnar vi upp för något nytt, kvinnornas språk, i kyrkan. Det är ett sätt att släppa fram kvinnorna och konsten, slår domprosten fast.
En debatt om Mariabilden, från kristen myt till genuspolitik, har blivit aktualiserad genom en utställning på Historiska museet i Stockholm.
- Debatten är het och det är intressant. Maria fortsätter att fascinera, provocera och intressera också vår samtid, säger Thomas Fors som administrerar musik- och kulturverksamheten i Visby domkyrkoförsamling.
Han pekar på den Mariaväckelse som pågått inom svenska kyrkan sedan några årtionden.
- Maria har gjorts allt mer synlig, säger han med konstnären Anders Widoffs nyskapade Mariabild i Uppsala domkyrka som exempel. Det är en bild som väckt stor uppmärksamhet, placerad bakom högkoret blickande ut mot Vårfrukoret där nu Gustav Vasa vilar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!