Lars Gibsons sista flygskrönika
Tio nummer lovade han - och tio nummer blev det. Den skrivande flygaren Lars Gibson har just kommit ut med tionde numret av sina Flygskrönikor och det betyder alltså tack och farväl.
Jubileums- och tillika finalnumret gör en återblick på tidigare Flygskrönikor och gör tillägg, kommentater, korrigeringar och kompletteringar. Som vanligt blandas humor med spänning, ja också med tragiska händelser som när flygplatschefen Gösta Andrée omkom när ett Meteor-plan 1959 skulle landa i Visby. Lars Gibson gör en analys av händelsen och funderar över hur han själv skulle ha handlat.
*
Roligare är historierna som Hans Hemlin och Lars Flemström berättar. Hasse Hemlin hade fått i uppdrag att flyga till Gotska Sandön. Vädret var inget vidare och han ville vända, men han fick besked om att lasten var viktig och lyckades landa på ön där Hasse Hörlin förberett landningen.
Vid urlastningen visade det sig att den så viktiga lasten innehöll sprit och öl till en muckar- och kursavslutningsfest på ön!
Lasse Flemström, helikopterföraren, var inblandad i händelsen då en sovjetisk flykting 1987 nödlandade i vattnet utanför Östergarnsholm i en stulen An 2:a. Planet var tomt när Lasse och hans helikopter kom till platsen men på stranden hittade de den vilsekomna ryssen och bjöd honom på kaffe och mackor. De larmade också polisen som kom i sällskap med en Säpo-man.
Den senare gav genast ordern "grip honom", men Lasse och hans besättning lyckades lugna ner honom och bjöd på kaffe. "Vi fick en trevlig pratstund", skriver Lasse, men Säpo-mannen var nog inte riktigt lika belåten.
*
Finalnumret, som är på hela 56 sidor, innehåller massor av andra flyghistorier från världens alla hörn. Det är, som Lars Gibson helt riktig påpekar, global flyghistoria som bjuds.
Flygskrönikorna har inte bara gett oss intressant läsning, behållningen har också gett en bra slant till en fond för att bland att ge ut flyglitteratur. Runt 200 000 kronor finns hittills i fonden! Fantastiskt!
Det är bara att hoppas att fonden kan göra god nytta - och att Lars Gibson kanske kan återkomma med en och annan flyghistoria i andra sammanhang. Hans Flygskrönikor kommer vi att sakna.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!