Lekfullhet och allvar på Konstmuseet
De två utställningarna som i kväll har vernissage på Gotlands Konstmuseum har planerats i närmare två år. Där lekfullhet och allvar, i två olika konstellationer och med helt olika uttryck möts, bildas en intressant komplexitet - men också var för sig är det mycket spännande utställningar.Marcus Hansson återvänder till barndomens och ungdomens Gotland med fotoutställningen "Souvernir" och Pia Ingelse visar måleri när det är som bäst i "I skydd av mörkret".
"I skuggan av ljuset", oljemålning av Pia Ingelse, som bildar ingång till utställningen med samma namn.
Foto:
Det handlar om Marcus Hansson som efter fotolinjen på Hemse folkhögskola och Fotohögskolan i Göteborg, där han gick ut för drygt tio år sedan, sedan dess ställt ut i bland annat Oslo, Paris och New York.
Hot och styrkor
Det handlar mycket om Pia Ingelse som nu ställer aktuella frågor med sitt symboliska måleri där nivåerna är många och iscensättningarna utsökta.
Båda konstnärerna har en konstvetenskaplig ingång till flera av sina verk och den idémässig formen är mycket intressant.
Pia Ingelses måleri och objekt följer en idé där alla verken korresponderar mot varandra och i vart och ett av de rum hon använder finns ett monumentalt och centralt verk.
Flickan som uppträder sig i olika djurskepnader för att skydda sig mot yttre hot eller som ett uttryck för flickans inre styrka. Pia Ingelses flickfigurer animerar sig med många olika djur, katter, ugglor, harar eller hästar.
Vid ingången till utställningen har hon placerat en enkel men central målning, lite rå och nästan skissartad, som bär samma namn som hennes utställning - "I skydd av ljuset". En ensam flicka i en mörk skog, barfota, som söker skydd av ljuset. Men vad hon gömmer sig för, eller ber om, det ger inte konstnären något svar på.
Central är också målningen "Durch, gegen, über", två flickor i en stiliserad slottsmiljö med lampskärmar över sina huvuden. Kanske en metafor för tvillingskapet, eller det dubbla och tvetydiga hos oss människor.
Målningen påbörjades i Tyskland för tre år sedan och nu binder den ihop ett antal målningar av tyska dräktdockor där den vackra ytan står mot det underliggande obehaget. Det är runt denna målning som vernissagekvällens performance utspelas.
Pia Ingelses måleri iscensätter aktuella frågor om identitet och genus, makt och relationer. Det är vackert, spännande och samtidigt oväntat lekfullt.
Massproduktion
Marcus Hansson har med sin kamera tagit rollen att kommentera världen och materialisera det flyktiga.
Han har fångat enskilda bilder från världens olika nyhetssändningar och nyhetsprogram, filtrerat budskapet och gjort bilden till sin egen. Människor och platser i en aldrig sinande ström, hundratals händelser, hemskheter och katastrofer, blandat med männsikor som bara passerar förbi.
Genom att göra konst av nyhetsflödet, och byta ut bildens sammanhang, öppnar han för helt nya tolkningar och perspektiv.
Bilderna i utställningen "Souvernir" är till salu och går att köpa i uppförstorat skick, souvernirpris oavsett om bilden är gjord som fotografi eller målning. Han ställer därmed frågor om målningen är mera värd än ett fotografi - om hur kommersialismen genomsyrar konsten.
På samma sätt förhåller det sig med hundratals dockor där ansiktena är insamlade och fotograferade på samma sätt som hans bilder. Vad är original och vad är kopior är frågor han ställer genom upprepning och massproduktion.
Marcus Hanssons bilder vill diskutera frågor om journalistik och om politik, samtidigt som han visar fängslande bilder och liksom Pia Ingelse visar upp både lekfullhet och allvar.
Två angelägna utställningar på en och samma gång. Missa inte!
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!