Lusten att stå på scenen driver Görhan Hellström

När Görhan Hellström den 5 juli ställer sig på Bottarveteaterns scen för att spela premiären av August Strindbergs "En dåres försvarstal" som han ännu en gång bearbetat, får vi följa med honom på en resa - livets resa - så som han själv och naturligtvis Strindberg såg livet.

Stolar och resväskor är betydelsefulla element i scenografin på den lilla scenen till "En dåres försvarstal" med premiär den 5 juli.

Stolar och resväskor är betydelsefulla element i scenografin på den lilla scenen till "En dåres försvarstal" med premiär den 5 juli.

Foto:

Kultur och Nöje2008-06-20 04:00
Därför kommer också ett antal resväskor att spela en viss roll, både som rekvisita och som dekorelement. Just nu målar ha och snickrar dekor, drar kablar och ställer in ljus mellan repetitionerna. Resväskorna i fonden har han gett en vit kulör.
Bottarveteatern är en i teatersammanhang primitiv inrättning. En minimal scen, en stege upp till logen på scentaket närmast agtaket. Men Görhan Hellström trivs trots att det är tekniskt svårt, här gäller det att vara klurig och hitta smarta lösningar.

*
Under två år drev Görhan Hellström tillsammans med hustru Bia Teatergalleriet i Stenkyrka. Men konceptet teater och konst höll inte ekonomiskt så de sålde och flyttade tillbaka till Stockholm.
- Att driva ett ställe i sex veckor och sedan inte ha ett besök de övriga 46 fungerade inte, konstaterar Görhan.
Men suget efter Gotland där han har både vänner och släkt var stort, när han tog kontakt med hembygdsföreningen vit Bottarve så passade Görhan Hellströms paradnummer "En dåres försvarstal" perfekt. Seriös teater och ett stycke med mera folklig anstrykning vart annat år.
Det blir en helt ombearbetad version i år, där Görhan Hellström agerar mot en dansare, Bétina Marcolin som är klassiskt skolad dansare på Stockholmsoperan. Föreställning är tänkt att korsbefrukta teater med dans och tvärt om.
- Det är vansinnigt spännande och samtidigt ett experiment. Tänk dig själv att sitta på en av Bottarveteaterns träbänkar och se en klassiskt skolad dansare på en meters håll, säger Görhan.
Men styckets berättelse om Strindbergs syn på äktenskapet, fruns och kvinnornas djävlighet finns kvar. Kvinnans roll har Bétina själv koreograferat. Det ska fungera som en kontrapunkt till det talade ordet.

*
Föreställningen kommer också att innehålla en hel del inspelad musik.
- Jag har försökt hitta lite udda och underliga saker och omfånget blir från Bach på dragspel till Elvis, förklarar han.
Bland annat har hittat spännande musik av den amerikanska grupp Kronos Quartett som sysslar med att samla ursprungsmusik från världens alla länder. Här kan man få höra svensk folkmusik i förening med mongoliska tongångar.
Strindberg skrev "En dåres försvarstal" på 1890-talet, men Görhan Hellström har valt att förlägga handlingen till svenskt 1960-tal.
- Jag vill att det ska kännas mera aktuellt för dagens publik, en historia som inte går att slå bort med tidsmässiga argument, säger Görhan som spelat stycket i andra bearbetningar massor av gånger.
På Teatergalleriet spelades den drygt 40 föreställningar och han har även gett den i olika tappningar på Riksteatern.
- Nu utmanar jag mig själv och Bétina som dansare med både text och iscensättning, förklarar Görhan som genom alla år behållit lusten till teatern.
"En dåres försvarstal" spelas 25 föreställningar på Bottarveteatern mellan den 5 juli och 9 augusti med kaffeservering i paus. Föreställningen omfattar dessutom tre tekniker och är helt sjävfinansierad.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!