"Man blir aldrig fullärd"
Nybliven Visbybo. Bengan Jansons fru Eva har gotländsk anknytning och familjen är sedan hösten inflyttad från Järvsö till Visby.Foto: Rolf Jönsson
Foto: Rolf Jönsson
- Min vision är att dragspel stämmer in i alla musikaliska sammanhang, säger han.
Med sitt dragspel överskrider han musikaliska gränser från visa till rock, klassiskt och jazz.
Vid 47 års ålder och med 20 års yrkeserfarenhet som professionell dragspelare har Bengan Janson flyttat till Visby. Han är stockholmaren som blev hälsing, gifte sig med en gotländska och flyttade i augusti från Järvsö till Visby.
Mötet med dragspelet skedde i barndomen. Åtta år gammal gick han en dragspelskurs, fortsatte med privatlektioner och pluggade harmonilära och arrangering för Lennart Wärmell.
- När andra lyssnade på pop och rock spisade jag Kjell Öhman och Oscar Peterson. Då var kanske inte så hippt att spela dragspel och gilla jazz, säger han som tioårsåldern fick spela med legender som basisten Sture Nordin och trummisen Sonny Painer.
1979 flyttade han i gymnasieåren med familjen till Hälsingland. Där spelade han dansmusik.
- Det var ett nyckelår och en brytpunkt för mig som musiker. Jag kom i kontakt med musikpersonligheter som Björn Ståbi och Kalle Moraeus och började spela i bandet Östen med resten.
Östen med resten var livegänget som gjorde succé i direktsänd tv från Sundsvall. Bengan Janson var med i bandet till år 2000 då han bestämde sig för att gå vidare.
- Jag träffade Eva som är folkmusiker och spelar fiol. Folkmusik och visor är vår grej och gemensamma intresse, förklarar han och tittar ut över trädgården till visbyfastigheten i Djurriket där han är nyinflyttad med fru och barn.
Turnerande är en självklar del i hans liv. Med Gotland som bas ligger världen öppen för honom. Att ön är vacker, har ett härligt klimat och ett rikt musik- och kulturliv är ytterligare fördelar.
- För mig ligger Visby centralt. Det tar 20 minuter att cykla hemifrån till flygplatsen. Och för barnen börjar äventyret redan när de kommer ut i gränden.
Nyfiken på olika musikaliska uttryck och dragspelets möjligheter har han jobbat med olika musikaliska genrer och musiker. Ett samarbete med sopranen Ann-Sofie von Otter och Kalle Moraeus resulterade i en cd och turnéer i både Europa och USA.
Tillsammans med Björn Ståbi började han spela med Allan Edwall och gjorde en cd.
Jämte Allan Edwall och Kristina Lugn utgjorde han gruppen De Tröstlösa.
- Musikaliska möten med människor inspirerar och ger goda vänner. Allan Edwall var till sin bortgång en sådan musikalisk arbetskamrat som betytt mycket för mig både som vän och artist. Stefan Sundström och jag spelade med honom och det var Allan som initierade mitt dragspel i sina visor.
Bengan Jansons fokus är att musicera med publik och spela tillsammans med andra. Intresset för improvisation är starkt, att spela färdiga arrangemang är inte hans grej.
- Jag gillar musik som är skapad i stunden och därmed flyktig i tid. Folkmusik ger utrymme för improvisation i nyanser, improvisation i jazz uttrycks i mer bestämd form. Jag är bekväm i det gränslandet.
Vi pratar lyhördhet och gehör, frihet i musikaliska uttryck och musik som är gränsöverskridande.
- Som musiker blir man aldrig fullärd. Det gäller att hålla igång det musikaliska språket och nå vidare till olika nivåer.
- Jag vill ge mig in i olika musikaliska regioner och hitta nya spelkamrater, förklarar Bengan Janson.
På hans meritlista står bland annat den Skänklåt han skrev till kronprinsessan Victorias bröllop och framträdandet på Öland vid hennes födelsedag tillsammans med Jill Jonsson.
Han har utsetts till Årets dragspelare i Sverige, gjort mängder av spelningar och skivinspelningar tillsammans med olika artister och turnélistan är fulltecknad med spelningar.
Hans nya cd har just kommit ut med visor av Allan Edwall och inspelad både solo i studio och live med TrioX från Uppsala. På Gotland väntar en spelning med Allan Edwalls musik i januari tillsammans med Visby Storband. Givet kommer han att spela på Gutebälgarnas jubileumsfest nästa år och på gång är ett framträdande med Gotlands balalajkor.
Men innan dess ska han och Kalle Moraeus ut på julturné. Med sig har de bland andra Orsa Spelemän. Den 21 november spelar de i Visby.
* konstruerades 1822 av Friedrich Buschmann
* kallas även dragharmonika eller handklaver
* är ett luftdrivet fritungeinstrument.
* ljudet alstras av små genomslående metalltungor, likt munspelet och orgelharmoniet medan luftflödet sker med bälgen
* kallas även dragharmonika eller handklaver
* är ett luftdrivet fritungeinstrument.
* ljudet alstras av små genomslående metalltungor, likt munspelet och orgelharmoniet medan luftflödet sker med bälgen
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!