Med extra bas i skuffen

Först öronproppar som sakta fyller ut hörselgångarna, därefter hörselkåpor. Andreea Costache ber mig göra tecken när ljudnivån blir mer än jag står ut med. Jag nickar och gör mig beredd.

Hörselskydd. Det krävs både öronproppar och öronkåpor för att inte ta skada när Andreea Costache drar på volymen.

Hörselskydd. Det krävs både öronproppar och öronkåpor för att inte ta skada när Andreea Costache drar på volymen.

Foto: Mona Staflin

Kultur och Nöje2012-06-15 00:00

Det är ingen vanlig Volvo som står parkerad utanför garaget i det prydliga villaområdet i Visby. Under den röda motorhuven döljer sig 318 hästkrafter och i skuffen har barnvagnen fått ge plats åt en baslåda, modell större.

Att bilmotorn startar märks knappt innanför de dubbla hörselskydden. Utan motorn skulle stereon tömma batteriet direkt.

Först börjar inredningen, stolarna och låren att vibrera i takt med musiken. Sedan ett ökande tryck i bröstet strax under nyckelbenen.

Det börjar bli obehagligt långt innan öronen vill säga stopp. När hela jag vibrerar och luggen bokstavligen fladdrar framför ögonen, vinkar jag att det räcker. Känslan i bröstet sitter kvar en lång stund efteråt. Helt galet, hur står grannarna ut?

- De har faktiskt aldrig klagat. Snälla, skriv att de är jättesnälla!

Andreea Costache är medlem i Gotland Ring motorsportklubb och har tillgång till en Volvo S40 som hon kör på banan, en före detta supportbil till STCC. Hon är utbildad funktionär och har tagit förarlicens. Men hon tävlar inte ännu, först måste hon bli en bättre förare.

- Men jag gillar ju musik också. Jag kan inte sjunga och inte spela så då har man att lyssna kvar, säger Andreea Costache.

Hennes senaste bilstereotävling var Lusia Crank i december då elva gotlänningar deltog. Placeringen blev inget vidare, men nu har Andreea bytt ut sin ljudanläggning och satsar på pallplats.

- Jag har byggt en helt ny låda och har dubbla system. Ett cruisingsystem som är snällt mot öronen och så det här.

Snart ettåriga Victor är också uppvuxen med mycket musik. Men när han sitter i bilen är det cruisingsystemet som gäller, alternativt vrida ner basen. Baslådan väger 120 kilo och tar upp mer än halva skuffen. Till vardags är den inte monterad, men nu sitter den i fram till bilstereotävlingen för att hinna justeras.

Exakt vad det är för utrustning hon plockat in vill hon inte säga, det gör det mer spännande på tävlingen. Trots att bilen är hottad både under motorhuven och i skuffen är det ingen ren tävlingsbil utan en bruksbil, om än med lite mer körglädje. Tävlingsbilar är ofta helt ombyggda med innerväggar som gör hela bilen till en baslåda.

Hoppas på fler tjejer
Hittills har hon varit enda tjej på tävlingarna här på Gotland och hon hoppas att hon ska inspirera fler tjejer att vara med. Förhoppningen är också att tävlingen på Gotland Ring ska locka deltagare även från fastlandet, där det också finns fler tjejer som tävlar.

- Det är många tjejer som är med och stöttar sina pojkvänner eller bröder på tävlingar.

Det är inte utan att man undrar varifrån man får en så tokig idé som att lägga en massa pengar på en bilstereo som man måste ha hörselskydd för att den ska komma till sin rätt. Andreea berättar att hennes mamma har ett högtalarsystem hemma i vardagsrummet med rejält tryck, och hörselkåporna som jag nyss tog av mig är hennes pappas. Intresset för billjud är något de har tillsammans och han hjälper till med förberedelserna inför tävlingen.

- Vi brukar köra in bilen i garaget för grannarnas skull och sitta flera timmar och lyssna. Jag tar med pappa på tävlingen, han är mitt stall, säger hon och skrattar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!