Metaforer med tekniska förtecken
Alexander Gutke, uppväxt i Göteborg men numera verksam i Malmö, hade aldrig varit på Gotland när möjligheten till samarbetet med BAC öppnades.
- När jag kom till Gotland slogs jag av landskapet och historiens närvaro. Allt var redan så sublimt så det kändes inte som att jag kunde tillföra något. Allt ska sparas, i alla fall i innerstaden, det kändes som om det fanns väldigt lite utrymme för annat. Men nu har jag gått den fulla cirkeln tillbaka till landskap/historia.
Och spara och arkivera är något Alexander Gutke inte odelat omfamnar.
- Det är fåfängt att spara eftersom allt ändå är förgängligt.
Poetisk läsning med tekniska förtecken karaktäriserar hans nya verk. Det ena ser inifrån och ut mot det oändligt stora, det andra företar en resa in i det mikroskopiskt lilla formatet.
I "Obscured by Clouds" (Himlen här ovanför för en 1/10 000 sekund sedan) har han också skapat ett verk där bilden endast registreras och aldrig sparas.
Verket relaterar formellt till en Camera Obscura. Detta i och med att den är en direktlänkning av bilden utanför rummet och inte en inspelad bild. På utställningssalens ena vägg projiceras en bild av himlen ovanför förmedlad via en kamera på galleriets tak. Den bild som visas är ljus omvandlat till en videosignal som i sin tur omvandlas till en lasersignal. Signalen transporteras därefter med ljusets hastighet genom en 20 km lång fiberkabel för att sedan åter omvandlas till en videosignal och slutligen till den cirkelformade ljuskäglan som träffar väggen.
Ljuset har saktas ner med 1/10 000 sekund genom att tvingas ta en omväg. Något som i vårt samhälle i dag skulle ses som orationellt men som i det här fallet påvisar tidens oundgängliga förlopp.
- Jag ville skapa just en Camera Obscura-fördröjning. Det viktiga är dock inte hur lång omvägen är utan att bilden är försenad, den visar himlen här ovanför för en 1/10 000 sekund sedan.
Det är också ett verk under förändring. I går var himlen grå men molnen rörde sig. Och passerar något syns det förstås.
Den engelska titeln är hämtad från Pink Floyds klassiska LP. Något musik från denna - eller annan ljudillustartion - beledsagar dock inte bilden.
- Det var titeln jag tyckte om, den talar till vår upplevelse av minnet, det höljs i dimmor.
I "Exploded View" gestaltas en inre resa genom en Kodak Carousel diaprojektors inre via en kameraåkning. Millimeter för millimeter visar bildmaterialet en cirkelrörelse inuti projektorn genom linser, kablar och andra tekniska beståndsdelar.
- Ingen kan säga att det är fel för ingen har sett det tidigare.
80 bilder eller ett magasin handlar det om. Rent praktiskt gick det åt fyra projektorer som sönderdelades via assistans från en bandsåg på Säveskolans individuella program.
Inspiration och referenser till resor i det inre finns här från Gutke till science fiction-filmer som "Fantastic Voyager" (Grundstory: Ett forskarteam förminskas till mikroskopisk storlek för att med hjälp av en miniubåt färdas genom blodomloppet i en människokropp) från 1966 som gav ett bestående intryck och författare som Jules Vernes "En världsomsegling under havet" och Jorge Louis Borges labyrintkonstruktioner.
Son en "bonus" har Alexander Gutke även installerat ett tidigare verk, "Caracas 1966-2000" från 2000. Här projiceras ett 60-talsvykort från Caracas (huvudstad i Venezuela) på galleriväggen. Alexander Gutke har dock lagt till en nyfilmad himmel som tidsfaktor.
Projektet emanerar från en skokartong med diverse vykort och foldrar som han fyndade på Myrorna. Årtalen i titeln är dels det år som vykortet är tryckt dels det som han hittade det och skapade verket.
- Det visar hur den personliga bilden kan fungera. Jag har inte varit i Caracas så det här är min bild.
Alexander Gutkes verk är förstås metaforer. Men de förmedlas via avancerad teknik - som alltid visas - en teknik han dock i sig säger sig vara ointresserad av. Hans tekniska håg ligger i stället åt vad som förmedlas via exempelvis science fiction.
- Något teknikfreak är jag inte, även om det blev ovanligt mycket denna gång, man måste se förbi tekniken. Tidigare har jag varit något av en sökare. Nu handlar det om en form av poetisk läsning av verkligheten, det som är lite ogripbart, som när en vattendroppe träffar ytan.
Närmast väntar en separatutställning i Ljubljana.
Utställningen på BAC pågår till 23 april.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!