Motpolerna möts i nya musikalen
- Handlingen utspelar sig visserligen i brytningstiden mellan hedendom och kristendom, men vi har försökt att inte låsa den vid någon speciell historisk tidpunkt, säger regissören Josefin Alfredson. Det är själva känslan av en brytningstid som vi vill komma åt.
Premiären är satt till fredag. Som sig bör i de här sammanhangen råder en sedvanlig produktionsordning i det som för de oinvigda skulle stavas till veritabel panik och ett fullständigt kaos. På bara en vecka ska dekor snickras klar och ljus riggas. Men framför allt ska sångarna sätta sina scenerier tillrätta och anpassa klangen till den lite speciella akustik som ruinen har att erbjuda. Fast Josefin Alfredson verkar inte bekymra sig nämnvärt. Problemen framstår som klart överkomliga jämfört med dem som musikalens huvudpersoner har att brottas med.
I stället för historiska hållpunkter bygger Josefin Alfredsons debutmusikal Hednadotter på klassiska allmänmänskliga frågor. Godhet ställs mot ondska; hat mot kärlek och liv mot död. Ett mer övergripande tema är dock mannens behov av att kontrollera och utöva makt över starka, självständiga kvinnor. Något som främst drabbar Yrsas dotter Ebba, som hamnar i klorna på den långt ifrån sympatiske Jon.
Just musikalens uttalade kvinnotema var det som gjorde att Åsa Bergh (jo, farbror heter Erik och ägnar sig åt dramatik i Fröjel) tackade ja till rollen som Ebbas mamma.
- Jag blev extra nyfiken eftersom handlingen kretsar kring kvinnokraften, förklarar Åsa Bergh. Kvinnans ställning då var mer betydelsefull än i dag. Nu är det som att vi har glömt bort något på vägen, som att kvinnans kraft består i att söka sin sexualitet.
- Men det andra beskrivs som något lite hemligt, något inre, förklarar Åsa Bergh.
- Och jag börjar faktiskt bli ganska sur på att vi tillåter det.
Starka kvinnoporträtt på musikalscenen är inget nytt för Åsa Bergh. Hon gjorde Ulrika i Kristina från Duvemåla och var med hela vägen från premiären i Malmö till finalen i Stockholm. Att Hednadotter dessutom är skriven, regisserad och producerad av en kvinna gjorde sitt till.
- Josefin är en stark kvinna. Hon har en kraft att driva och ta tag i saker.
Så har Josefin också att ösa ur. Ursprunget till handlingen i Hednadotter där prästen Jon spår att Ebba med rötterna i asatron ska dräpa sin egen dotter, kan verka som tagen ur vilken historisk skröna som helst, men härstammar från Josefin Alfredsons egen släkt i slutet av 1800-talet. Josefins egen mormors mor är musikalens Ebba.
- Fast hon lockades av en schartauiansk präst och blev som besatt av honom. Det var inget sexuellt eller så, men han kom att kontrollera henne totalt. Och den handlingen är ganska lätt att förflytta till en brytningstid, förklarar Josefin.
Släktsagan berättades av Josefins mormor vars karaktär även dyker upp i musikalen som berättare. På fredag har den premiär som musikal. Musiken är skriven av Petter Jiveskog tillsammans med Johan Larsson och utlovar influenser av både Lloyd Webber och Poeta Magica.
Många motpoler möts.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!