När tåget passade med gotlandsbåten

Att en lokförare är något av en tågentusiast är kanske inte så underligt. Men att han dessutom är fängslad av båtar är väl inte lika vanligt.

Redan i slutet av 1930-talet kunde man ta med bilen på båten. Här lastas en bil ombord på 1936 års "Gotland".

Redan i slutet av 1930-talet kunde man ta med bilen på båten. Här lastas en bil ombord på 1936 års "Gotland".

Foto:

Kultur och Nöje2009-11-09 04:00

Men för Kenneth Landgren, lokförare på Nynäsbanan, gäller bådadera när han nu presenterar sin nya bok "Med Nynäsbanan till Gotland", utgiven av Stockholm Nynäs Järnvägs kamratförening.

Här finns gott om både tåg och båtar, och då är minsann ett lok inte vilket lok som helst och en båt bara inte en båt. Här anges både djupgående, maskinstyrka och tonnage och när han berättar om ett lok kan det heta "lok T8 nr 205 med godståg 7039". Kanske med tillägget att tåget gör uppehåll på stationen mellan klockan 15.54 och 16.01.
För exakt och noga och detaljerat skall det vara när Kenneth Landgren berättar dels om Nynäsbanan, dels om den försvunna järnvägen på Gotland. Och ännu mer handlar det om båttrafiken Visby-Nynäshamn som för Nynäsbanans del inleddes lördagen den 12 november 1902 - med att kapten Alfred F Snöbohm angjorde Mörbybryggan i Nynäshamn med sin "Polhem" med nio passagerare ombord, sex i hytt, tre på däck. Hyttpassagerarna betalade en tia för biljetten, på däck kostade det bara 4 kronor.
Exakt och noga skall det vara!

Gnisslade i början
Det sparade mycket tid för gotlandsbåten att gå till Nynäs istället för till Stockholm, ändå gnisslade det i början i maskineriet. I Nynäs ville man ha trafik året om, men Gotlandsbolaget ansåg det inte lönande. Så från Nynäs bildades ett nytt båtbolag med ett eget fartyg, och Nynäs hamn stängdes i princip för Gotlandsbolaget.
Men också det nya bolaget Wisborg krånglade, och Gotlandsbolaget var snart tillbaka i trafiken igen. Och sen har det ju fortsatt.
Samarbetat järnväg-båttrafik var länge gott och många minns väl hur man steg direkt från båten till tåget. Men efter 71 år var det slut med anslutningen tåg/båt, och Kenneth Landgren efterlyser en helhetsbild.

Detaljrikt
I boken finns järnvägshistoria, båthistoria och hamnhistoria, godstrafiken får ett eget kapitel, likaså posttransporterna. Också turismen får en egen avdelning och folk berättar minnen om skolresor och cykelsemestrar på Gotland.
Andra berättar om egna tåg- och båtminnen, och även författaren själv ägnar några rader åt sitt första gotlandsbesök när han var 13 år 1963. Jodå, han minns att han åkte med "Thjelvar" och att han på Visby station mötte rälsbuss Yolp 688!
Detaljerat och noga är det mesta beskrivet, här finns turlistor och prislistor i mängd och man kan gärna användas boken som uppslagsbok.
Mest imponerar ändå bilderna, över 400 stycken, många av dem inte tidigare visade eftersom de hämtats ur flera privata samlingar och album. Landgren har också varit noga med att skaffa fram namnuppgifter till bilderna, enbart det säkert ett digert arbete.
Det är det också att plöja igenom 250 sidor i A4-format!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!