Nio "Nyfiken på" sänds på webben

När Länsteatern i höst återkommer med sina scenluncher och fjolårets succe "Tommy Wahlgren - nyfiken på...", kommer konceptet att vässas och utökas från tre till nio tillfällen.
Men den stora skillnaden blir att föreställningarna i efterhand kommer att sändas på webben via helagotland.se.

Foto: Petra Jonsson

Kultur och Nöje2012-06-15 04:00

Det nya konceptet, ett samarbete mellan Länsteatern och Gotlands Media, är något helt nytt och ingen av de inblandade känner till något liknande exempel.

- De här nio produktionerna görs i syfte att senare visas på webben även om publiken på plats ska uppleva en helt vanlig scenlunchföreställning, förklarar teaterchef Thomas Sundström.

Det som kommer att skilja dessa nio "Nyfiken på..." från de tre som gjordes förra hösten är att Länsteaterns skådespelare på ett mera påtagligt sätt kommer att medverka med specialskrivna sketcher och andra framträdanden.

Även scenografiskt kommer det att se något annorlunda ut.

- Vårt uppdrag är att vara en teater med flera scener, vilket vi nu uppfyller med råge då dessa produktioner kan ses var som helst, menar Thomas Sundström.


20 ska bli nio
Vilka nio aktuella gotlänningar som kommer att få ta plats i intervjustolen på scenen tillsammans med Tommy Wahlgren är ännu inte bestämt.

- Jag har en lista på ett 20-tal personer som jag ska beta av och till slut hoppas jag att ha nio intervjuvilliga och högintressanta personer, säger Tommy Wahlgren.

- Det ska vara personer med koppling till Gotland som har mer att berätta än det som de flesta redan känner till inom alla områden som näringsliv, politik, kultur, sport eller samhällslivet i övrigt.

- Och så hoppas jag kunna plocka fram helt nya och okända sidor och även spegla dagsaktuella frågor både lokalt och globalt, menar Tommy Wahlgren.


Spelas in med publik
Produktionerna kommer att spelas in med publik på ordinarie scenluncher på Länsteaterns scen under tre veckor i oktober. Den professionella inspelningen kommer att göras av Olof Segerbergs produktionsbolag och programmen kommer att börja visas på webben en vecka senare.

- Varje program kommer att finnas tillgängliga på webben under en vecka, för att sedan plockas bort, berättar Mikael Ogestad, försäljningschef på Gotlands Media.

- Det här är en intressant satsning för oss och sätt för kultur och näringsliv att mötas, påpekar han.

- Jag tror på att arbeta tillsammans, det är en väg in i framtiden, säger Thomas Sundström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!