En skulptur som är sin egen ugn och själv sköter bränningen till färdigt verk.
Det unika konstverket skapas just nu utanför Kärleksporten i Visby.
Satsningen kräver två ton lera, åtta kubikmeter ved och tio konstnärers arbetsinsats under tre veckor
Det som ska bli en fyra meter hög skulptur i keramik tar form vid Strandpromenaden.
I början av juni ska eldstaden inne i skulpturen tändas. Under brinntiden är den täckt av keramisk fiber som håller värmen inne.
- Finalen väntar i skymningstid på kvällen den 4 juni. Då ska topptemperaturen på 1 200 grader vara uppnådd och stå i sin glödande skepnad, säger keramiker Åke Nobling.
Sockeln, med hål som rökutgångar, är klar. Nu läggs hästskoformade lerbitar till varandra i ett sinnrikt uppbyggt system.
- Färdig kommer skulpturen att ha formen av en snäckformad spiralrörelse. Nu är det viktiga är att få spänning inifrån och ut så att skulpturen bär sig själv, förklarar Helena Andreeff.
Tillsammans med Åke och Eva Nobling är hon en av keramikerna i föreningen Nyteks, Nya tekniker för keramisk skulptur.
Kulturprojektet uppmärksammades 2009 då gotländska keramiker arbetade tillsammans med en indisk präst och skulptör vid Lokatta keramik i Barlingbo.
Då fick de gotländska keramikerna lära sig göra väldiga lerskulpturer i ett enda stycke som brändes till stengods i en stor, specialbyggd ugn som var den första i slag.
Årets satsning inom projektet skapas och bränns på den plats där den stora skulpturen ska stå.
- Nu provar vi en helt annan teknik, förklarar Åke Nobling som hämtat inspiration vid studiebesök i Lidköping och expertkunskap från danska keramikern Nina Hole.
Den färdiga skulpturen blir permanent placerad där den byggs och bränns. Under skapandeprocessen är leran grå, men färgen förändras i samband med bränningen och verket kommer att stå klart som ockrafärgat.