Olja på film eller duk
Foto & olja. Domenique Fleury och Windy Fur Rundgren stipendiater från konsthögskolan i Stockholm ställer ut på galleri Gocart på Wallérs plats i Visby. Det är fotografier och oljemålningar som samsas om utrymmet i galleriet.
Foto: Ulf Glimfalk
Det är första gången som Brucebostiftelsens stipendiater ställer ut i samband med sin vistelse på Brucebo, Själsö, norr om Visby, och detta ska nu bli ett årligt inslag på galleri Gocart. Det blir alltså en särskild tyngd i vernissagen på fredag kväll.
Domenique Fleury kommer från Schweiz och några av de bilder hon ställer ut är exponerade i hemlandet. Hon fotograferar natur och landskap på ett sätt som gör att man som betraktare förstår att det ligger ett klart budskap och en tanke i varje bild.
Tekniken hon arbetar med är analog fotografi, det vill säga på det gamla sättet med film och negativ långt från nutidens digitala våg. Det är tio färgbilder i en sparsam tonskala och med en upplösning som gör att de allra minsta detaljerna framträder på ett sätt som gör att man bara fastnar framför bilden och låter sig hänföras.
Naturbilderna utstrålar stillhet och man känner sig något frågande när man får veta att hennes utställning fått namnet Stockholmssyndromet som för tankarna till Norrmalmstorgsdramat och den gisslantagna bankpersonalens märkliga sympati för sina gärningsmän - fenomenet som gav eko i hela världen.
Hon förklarar att hennes bilder är en slags fotografisk dagbok och att de är tagna under en period av två år.
Windy Fur Rundgren söker sig till naturen när de flesta håller sig inomhus. Hon dras till naturen under regniga dagar eftersom hon är på jakt efter magin i den grå vardagen.
Hon berättar att hon ägnar sig åt magiska ritualer och tänder eldar. Strävan är att komma in i ett shamanistiskt tillstånd och när hon väl är där börjar hon måla. Hon förklarar att hon arbetar i ett transtillstånd.
- Konsten är ett tillstånd där jag ser världen på ett annat sätt än när jag går och handlar mjölk på Ica, berättar hon.
Hon arbetar med oljefärgen Rembrandt vilka är mycket dyra.
Hon ser det som en värdeförskjutning där det blir viktigt för henne att använda de allra dyraste färgerna till att måla på ett grått sätt.
- Att använda det dyraste på ett fult sätt så att det blir fint, klargör hon.
Det är en spännande utställning där verken från två konstarter harmonierar. Den pågår fram till den 21 augusti.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!