Ray Naesséns musik är i högsta grad levande

Musikern, kompositören och musikläraren Ray Naessén omkom i flodvågskatastrofen i Thailand den 26 december förra året.

Kultur och Nöje2005-11-21 06:00
Men hans musik är i högsta grad levande.
Musikaliska Sällskapets 190:e högstidsdag i S:t Hansskolans aula i lördags kväll blev en minneskonsert för Ray Naessén där vänner, kollegor och före detta elever framförde hans musik.
- Vi är tacksamma för att han var så produktiv när han komponerade, sa kvällens konferencier Winni Sandström, vice ordförande i Musikaliska Sällskapet och rektor på Kulturskolan.
*
Mellan musikstyckena berättade hon om Ray Naessén.Han föddes i januari 1950 i Varberg och hans musikintresse vaknade tidigt.
- Hans syster Ann delade hans musikintresse och hon har berättat att de en timme före frukost varje dag under en period övade skalor och intonation.
1981 flyttade Ray Naessén till Gotland och arbetade först tre år vid Regionmusiken, det som i dag heter Gotlandsmusiken. Sedan 1984 var han lärare vid kommunala Kulturskolan där han undervisade elever på fagott, klarinett, blockflöjt, saxofon, fiol och piano.
I början av 90-talet började Ray Naessén att skriva egen musik.
- Han komponerade som en galning. Och det var så vi uppfattade honom ibland. Det var många som inte trodde på hans kapacitet. Men själv tvivlade han aldrig på sin förmåga. Och han hade rätt. Hans musik har rönt stor uppskattning och han fick många stipendier och resor som bevis på detta.
*
Ray Naessén var en utpräglad känslomänniska som levde ut sina känslor, oavsett om det gällde kärlek, glädje, sorg eller ilska. Många av hans musikstycken speglar den sinnesstämning han befann sig i när han skrev dem. Och de flesta tonlägen fanns med vid konserten i lördags och det gjorde att Ray Naessén själv kändes väldigt närvarande.
Jan "Bubbis" Sandborg inledde konserten med sats nummer två ur Rara Avis, sonat för soloviolin och skriven direkt för Jan Sandborg. Rara Avis betyder sällsynt fågel och Jan Sandborg fick publiken att riktigt se hur den sällsynta fågeln gäckade sin betraktare. Tillsammans med Mark Wallenius på gitarr framförde sedan Jan Sandborg Duo nummer ett för violin och gitarr.
Henrik Blixt har tidigare varit Ray Naesséns elev. I dag är han solofagottist i Sveriges Radios symfoniorkester. Tillsammans med Carl Orrje, Gotlandsmusiken, framförde han sats nummer tre ur Sonata Divina för fagott och piano.Bedövande vackert.
*
2004 bad gitarristen Krister Dahlström och klarinettisten Magnus Dungner Ray Naessén skriva musik för dem. I lördags spelade de Allegro och Tema med variationer ur Duo nummer fyra för gitarr och klarinett. Marianne Gottlander sjöng texter av Karin Boye och Verner von Heidenstam, tonsatta av Ray Naessén och ackompanjerad på piano av Carl orrje.
De avlöstes av Sax on four, Bernt Eklund, sopransaxofon, Thomas Andersson, altsaxofon, Göran Cederlöf, tenorsaxofon, och Lars-Olov Ahnell på barytonsax, som spelade två satser ur Mea Culpa för saxofonkvartett.
- Det här stycket tillägnade Ray Naessén inte enbart Sax on four utan även Bill Clinton, berättade Winni Sandström. Mea Culpa betyder Jag har syndat och den skrevs 1998, när Lewinskiaffären var på tapeten. Men Bill Clinton är också amatörsaxofonist.
*
Gotlands Blåsarkvintett spelade Tranquillo och Fuga ur verket Classico och konserten avslutades med sats nummer två ur Konsert för fagott och blåsorkester, framförda av Gotlandsmusikens blåsorkester och Henrik Blixt.
Några bilder från konserten kan vi inte visa. Musikaliska Sällskapets ordförande Jerry Lönngren förbjöd GT:s fotograf att ta bilder under musikframförandena eftersom han ansåg att det skulle vara störande.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!